استفاده از صلیب طلایی و صلیب مرگ در معاملات

 وقتی صحبت از تحلیل تکنیکال می‌شود، الگوهای نمودار فراوان هستند. ما تا الان در مورد آن‌ها در مقاله ” 12 الگوی شمعدانی محبوب در تحلیل تکنیکال” صحبت کرده ایم. با این حال، بسیاری از الگوهای دیگر وجود دارد که برای معامله گران روزانه، معامله گران نوسانی و سرمایه گذاران بلند مدت مفید هستند. مانند صلیب طلایی و صلیب مرگ که دو نمونه خوب از الگوهای مفید هستند.

قبل از اینکه در مورد صلیب طلایی و صلیب مرگ توضیح دهیم، باید اطلاعاتی در مورد میانگین متحرک (MA)  داشته باشی و بدانیم چیست. به طور خلاصه، به خط رسم شده بر روی نمودار قیمت که میانگین قیمت دارایی را برای یک بازه زمانی معین اندازه گیری می‌کند، میانگین متحرک می‌گویند. به عنوان مثال، میانگین متحرک 200 روزه، میانگین قیمت دارایی را در 200 روز گذشته اندازه گیری می‌کند.

اما سوال اصلی این است که صلیب طلایی و صلیب مرگ چه هستند و معامله گران چگونه از آن‌ها در استراتژی معاملاتی خود استفاده کنند؟

صلیب طلایی چیست؟

صلیب طلایی (یا تقاطع طلایی) یک الگوی نموداری است که در آن می‌توان عبور میانگین متحرک کوتاه مدت از میانگین متحرک بلند مدت را دید. به طور معمول، از  MA 50 روزه به عنوان میانگین کوتاه مدت و MA 200 روزه به عنوان میانگین بلند مدت استفاده می‌شود. اما این تنها فرمی نیست که صلیب طلایی در آن دیده می‌شود. صلیب طلایی می‌تواند در هر چارچوب زمانی اتفاق بیفتد و ایده اصلی و مهم این است که میانگین کوتاه مدت از میانگین بلند مدت عبور کند و با هم تلاقی داشته باشند.

به طور معمول، صلیب طلایی 3 مرحله اصلی دارد:

  1. در طول یک روند نزولی، MA  کوتاه مدت کمتر از MA بلند مدت است.
  2. روند معکوس می‌شود و MA کوتاه مدت از MA بلند مدت عبور می‌کند.
  3. یک روند صعودی از جایی شروع می‌شود که MA کوتاه مدت بالاتر از MA بلند مدت باقی بماند.

یک صلیب طلایی نشان دهنده یک روند صعودی جدید در بیت کوین است.

در بسیاری از موارد، صلیب طلایی ممکن است یک سیگنال صعودی در نظر گرفته شود. این چگونه ممکن است؟ ایده آن بسیار ساده است. می‌دانیم که میانگین متحرک میانگین قیمت یک دارایی را برای مدت زمانی که ترسیم می‌کند، اندازه گیری می‌کند. از این نظر، زمانی که یک MA  کوتاه مدت کمتر از MA بلند مدت باشد و یا در زیر آن قرار بگیرد، به این معنی است که قیمت کوتاه مدت در مقایسه با قیمت بلند مدت نزولی است.

حال، وقتی میانگین کوتاه مدت از میانگین بلند مدت بیشتر می‌شود و در بالای آن قرار می‌گیرد، چه اتفاقی می‌افتد؟ میانگین قیمت کوتاه مدت بالاتر از متوسط قیمت بلند مدت است. این نشان دهنده یک تغییر بالقوه در جهت روند بازار است و به همین دلیل صلیب طلایی صعودی در نظر گرفته می‌شود.

در تفسیر مرسوم، صلیب طلایی شامل عبور MA 50 روزه از بالای MA 200 روزه است. با این حال، ایده کلی پنهان در صلیب طلایی این است که میانگین متحرک کوتاه مدت از میانگین متحرک بلند مدت عبور کند. از این نظر، ما این قابلیت را داریم که صلیب‌های طلایی را در بازه‌های زمانی دیگر (15 دقیقه، 1 ساعت، 4 ساعت و غیره) نیز داشته باشیم. با این حال، سیگنال‌های بازه زمانی بالاتر نسبت به سیگنال‌های فریم زمانی پایین‌تر قابل اعتمادتر هستند.

تا کنون، ما یک صلیب طلایی را با چیزی که میانگین متحرک ساده (SMA) نامیده می‌شود، در نظر گرفته ایم. با این حال، روش محبوب دیگری نیز برای محاسبه میانگین متحرک به نام میانگین متحرک نمایی (EMA) وجود دارد. این از فرمول متفاوتی استفاده می‌کند که تاکید بیشتری بر اقدامات اخیر قیمت دارد.

EMA ها همچنین می‌توانند برای جستجوی تقاطع‌های صعودی و نزولی از جمله صلیب طلایی استفاده شوند. از آن جایی که EMA ها سریع‌تر به تغییرات قیمت اخیر واکنش نشان می‌دهند، سیگنال‌های متقاطع تولید شده ممکن است چندان قابل اعتماد نباشند و سیگنال‌های نادرست بیشتری را ارائه دهند. با این وجود، تقاطع‌های EMA به عنوان ابزاری برای شناسایی روندهای معکوس در میان معامله‌گران محبوب هستند.

صلیب مرگ چیست؟

صلیب مرگ اساساً مخالف صلیب طلایی است. در واقع یک الگوی نموداری است که در آن یک  MA کوتاه مدت از یک MA بلند مدت عبور می‌کند. به عنوان مثال، MA 50  روزه از MA 200  روزه عبور می‌کند. به این ترتیب، صلیب مرگ معمولاً به عنوان یک سیگنال نزولی در نظر گرفته می‌شود.

به طور معمول، صلیب مرگ در سه مرحله اتفاق می‌افتد:

  1.  MA کوتاه مدت بالاتر از MA بلند مدت در طول یک روند صعودی است.
  2. روند معکوس می‌شود و MA کوتاه مدت از MA بلندمدت عبور می‌کند.
  3. یک روند نزولی زمانی شروع می‌شود که MA کوتاه مدت کمتر از MA بلند مدت بماند.

یک صلیب مرگ که روند نزولی بیت کوین را نشان می‌دهد.

اکنون که فهمیدیم صلیب طلایی چیست و با آن آشنا شدیم، درک اینکه چرا صلیب مرگ یک سیگنال نزولی است، نسبتاً آسان است. میانگین کوتاه مدت در حال عبور از میانگین بلند مدت که نشان دهنده چشم انداز نزولی در بازار است.

صلیب مرگ قبل از رکودهای اقتصادی بزرگ تاریخ، مانند سال 1929 یا 2008، یک سیگنال نزولی ارائه کرده است. با این حال، ممکن است ‌روند نادرستی را نیز ارائه دهد، به عنوان مثال، در سال 2016.

سیگنال متقاطع مرگ کاذب در SPX در سال 2016.

همانطور که در مثال مشاهده می‌کنید، بازار یک صلیب مرگ را نشان می‌دهد، اما مدت کوتاهی بعد روند صعودی را از سر گرفت و یک صلیب طلایی را نشان داد.

صلیب طلایی در مقابل صلیب مرگ، این دو چه تفاوتی دارند؟

تا به اینجای کار ما هردوی آن‌ها را مورد بحث قرار داده ایم، بنابراین درک تفاوت بین آن‌ها دشوار نیست. این دو اساساً متضادهای قطبی یکدیگر هستند. صلیب طلایی ممکن است یک سیگنال صعودی در نظر گرفته شود، در حالی که صلیب مرگ یک سیگنال نزولی.

هر دوی آن‌ها را می‌توان با حجم معاملات بالا تأیید کرد. برخی از تحلیل‌گران تکنیکال ممکن است هنگام بررسی، زمینه متقاطع سایر شاخص‌های فنی را نیز بررسی کنند. نمونه‌های رایج عبارتند از: واگرایی میانگین متحرک همگرایی (MACD) و شاخص قدرت نسبی (RSI).

آن چه مهم است به خاطر داشته باشید این است که میانگین‌های متحرک شاخص‌های عقبگرد هستند و قدرت پیش بینی ندارند. این بدان معناست که هر دو تقاطع معمولاً تأییدی قوی از تغییر روندی که قبلاً اتفاق افتاده است را ارائه می‌دهند – نه بازگشتی که هنوز در جریان است.

نحوه معامله با صلیب طلایی و صلیب مرگ به چه صورت است؟

ایده اصلی پشت این الگوها بسیار ساده است. اگر بدانید معامله گران چگونه از MACD استفاده می‌کنند، به راحتی متوجه این خواهید شد که چگونه این سیگنال‌های متقاطع را معامله کنید.

وقتی در مورد صلیب طلایی معمولی و صلیب مرگ صحبت می‌کنیم، معمولاً به نمودار روزانه نگاه می‌کنیم و توجهمان معطوف به آن است. بنابراین، یک استراتژی ساده می‌تواند خرید با صلیب طلایی و فروش در صلیب مرگ باشد. در واقع، این یک استراتژی نسبتا موفق برای بیت کوین در چند سال گذشته بوده است. اگرچه سیگنال‌های نادرست زیادی در این مسیر وجود داشت. به این ترتیب، دنبال کردن کورکورانه یک سیگنال معمولا بهترین استراتژی نیست. بنابراین همان طور که قبلا هم گفته ایم بهتر است عوامل دیگر را در مورد تکنیک‌های تحلیل بازار در نظر بگیرید.

استراتژی تقاطع ذکر شده در بالا بر اساس عبور روزانه MAs است. اما سایر دوره‌های زمانی چطور؟ صلیب‌های طلایی و صلیب‌های مرگ به همین صورت اتفاق می‌افتد و معامله گران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

با این حال، مانند بسیاری از تکنیک‌های تجزیه و تحلیل نمودار، سیگنال‌ها در تایم فریم‌های بالاتر، قوی‌تر از سیگنال‌های فریم‌های زمانی پایین‌تر هستند. ممکن است یک صلیب طلایی در بازه زمانی هفتگی اتفاق بیفتد در حالی که شما به یک صلیب مرگ که در بازه زمانی ساعتی رخ می‌دهد نگاه می‌کنید. به همین دلیل است که با در نظر گرفتن چندین قرائت، بزرگنمایی و نگاه کردن به تصویر بزرگ‌تر در نمودار همیشه مفید است.

چیزی که بسیاری از معامله گران هنگام معامله صلیب‌های طلایی و صلیب‌های مرگ به دنبال آن هستند، حجم معاملات است. مانند سایر الگوهای نمودار، حجم می‌تواند ابزاری قوی برای تأیید باشد. به این ترتیب، هنگامی که یک افزایش حجم با سیگنال متقاطع همراه می‌شود، بسیاری از معامله گران از معتبر بودن سیگنال مطمئن‌تر خواهند بود.

هنگامی که یک صلیب طلایی اتفاق می‌افتد، میانگین متحرک بلند مدت ممکن است به عنوان یک منطقه بالقوه حمایتی در نظر گرفته شود. برعکس، هنگامی که صلیب مرگ اتفاق می‌افتد، ممکن است به عنوان یک منطقه مقاومتی بالقوه در نظر گرفته شود.

سیگنال‌های متقاطع نیز ممکن است با سیگنال‌های سایر نشانگرهای تکنیکال برای جستجوی تلاقی بررسی شوند. معامله‌گران تلاقی سیگنال‌ها و اندیکاتورهای متعدد را در یک استراتژی تجاری ترکیب می‌کنند تا سیگنال‌های تجاری را قابل اعتمادتر کنند.

سخن پایانی

در این مطلب ما برخی از محبوب‌ترین سیگنال‌های متقاطع مانند صلیب طلایی و صلیب مرگ را مورد بحث قرار دادیم.

صلیب طلایی یعنی عبور میانگین متحرک کوتاه مدت از میانگین متحرک بلند مدت. صلیب مرگ به معنای عبور MA کوتاه مدت به زیر یک MA بلند مدت است. هر دوی آن‌ها می‌توانند به‌عنوان ابزاری قابل اعتماد برای تأیید تغییر روندهای بلند مدت، چه در مورد بازار سهام، چه فارکس یا ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار گیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا