توضیح 1 شاخص طلایی| شاخص MACD

میانگین متحرک واگرایی همگرایی (MACD) یک شاخص (اندیکاتور) از نوع نوسانگر است که به طور گسترده توسط معامله‌گران برای تحلیل تکنیکال (TA) استفاده می‌شود. MACD یک ابزار پیروی از روند است که برای تعیین حرکت یک سهام از میانگین‌های متحرک مانند: ارز دیجیتال یا دیگر دارایی‌های قابل معامله استفاده می‌کند.

نشانگر واگرایی میانگین متحرک در اواخر دهه 1970 توسط جرالد آپل توسعه یافت، این نشانگر رویدادهای قیمت گذاری را که قبلاً رخ داده‌اند را ردیابی و بررسی می‌کند و بنابراین، در دسته اندیکاتورهای عقب مانده (که سیگنال‌هایی را بر اساس اقدامات یا داده‌های قیمت گذشته ارائه می‌دهند) قرار می‌گیرد. نشانگر MACD ممکن است برای اندازه گیری حرکت بازار و روندهای احتمالی قیمت مفید باشد و توسط بسیاری از معامله‌گران برای شناسایی نقاط ورود و خروج احتمالی استفاده می‌شود.

نحوه کار شاخص MACD

قبل از توضیح مکانیزم و نحوه عملکرد MACD، بهتر است که مفهوم میانگین متحرک را بدانیم. میانگین متحرک (MA) را اگر بخواهیم به طور ساده توضیح دهیم، می‌توانیم بگوییم که خطی است که میانگین مقدار داده‌های قبلی را در یک دوره از پیش تعریف شده نشان می‌دهد. در زمینه بازارهای مالی، میانگین‌های متحرک از محبوب‌ترین شاخص‌ها برای تحلیل تکنیکال (TA) هستند و می‌توان آنها را به دو نوع مختلف تقسیم کرد:

میانگین‌های متحرک ساده (SMA)

 میانگین متحرک نمایی (EMA)

 در حالی که SMAها همه ورودی‌های داده را به یک اندازه وزن می‌کنند، EMA‌ها اهمیت بیشتری به جدیدترین مقادیر داده (نقاط قیمت جدیدتر) می‌دهند.

نحوه کار شاخص MACDبه چه صورت است؟

نشانگر MACD با کم کردن دو میانگین متحرک نمایی (EMA) خط اصلی (خط MACD) را تولید می‌کند و سپس برای محاسبه EMA دیگری که نشان دهنده خط سیگنال است، استفاده می‌شود.

علاوه بر این، هیستوگرام MACD نیز وجود دارد که بر اساس تفاوت بین آن دو خط محاسبه می‌شود. هیستوگرام به همراه دو خط دیگر در بالا و پایین یک خط مرکزی که به خط صفر نیز معروف است در نوسان است.

بنابراین، اندیکاتور MACD از سه عنصر در حال حرکت در اطراف خط صفر تشکیل شده است:

خط MACD (1): به تعیین حرکت صعودی یا نزولی (روند بازار) کمک می‌کند. با تفریق دو میانگین متحرک نمایی (EMA) محاسبه می‌شود.

خط سیگنال (2): یک EMA از خط MACD (معمولا EMA 9 دوره). تجزیه و تحلیل ترکیبی خط سیگنال با خط MACD ممکن است در تشخیص معکوس‌های احتمالی یا نقاط ورود و خروج مفید باشد.

هیستوگرام (3): نمایش گرافیکی واگرایی و همگرایی خط MACD و خط سیگنال. به عبارت دیگر، هیستوگرام بر اساس تفاوت بین دو خط محاسبه می‌شود.

خط MACD

به طور کلی، میانگین‌های متحرک نمایی با توجه به قیمت‌های پایانی یک دارایی اندازه‌گیری می‌شوند و دوره‌های مورد استفاده برای محاسبه دو EMA معمولاً به صورت 12 دوره (سریع‌تر) و 26 دوره (آرام‌تر) تنظیم می‌شوند. دوره ممکن است به روش‌های مختلفی (دقیقه، ساعت، روز، هفته، ماه) تنظیم شود، اما این مقاله بر تنظیمات روزانه تمرکز خواهد کرد. با این حال، اندیکاتور MACD ممکن است برای تطبیق با استراتژی‌های مختلف معاملاتی سفارشی شود.

با فرض محدوده زمانی استاندارد، خود خط MACD با کم کردن متحرک نمایی 26 روزه از متحرک نمایی 12 روزه محاسبه می‌شود.

MACD line = 12d EMA – 26d EMA

همانطور که در بالا گفته شد، خط MACD در بالا و پایین خط صفر نوسان می‌کند، و این چیزی است که به متقاطع‌های خط مرکزی (محل‌های قطع شدن خط مرکزی) سیگنال می‌دهد و به معامله‌گران می‌گوید که متحرک نمایی 12 روزه و 26 روزه در حال تغییر موقعیت نسبی خود هستند.

خط سیگنال

به ‌طور پیش ‌فرض، خط سیگنال از یک EMA 9 روزه از روی خط اصلی محاسبه می‌شود و به این ترتیب، بینش و اطلاعات بیشتری در مورد حرکات قبلی آن ارائه می‌کند.

Signal line = 9d EMA of MACD line

اگرچه همیشه دقیق نیستند، اما زمانی که خط MACD و خط سیگنال تلاقی می‌کنند (برخورد می‌کنند)، این رویدادها معمولاً به عنوان سیگنال‌های معکوس روند در نظر گرفته می‌شوند، به خصوص زمانی که در انتهای نمودار MACD (بسیار بالاتر یا بسیار پایین تر از خط صفر) رخ می‌دهند.

هیستوگرام MACD

هیستوگرام چیزی نیست جز ثبت تصویری حرکات نسبی خط MACD و خط سیگنال. هیستوگرام به سادگی با کم کردن یکی از دیگری محاسبه می‌شود:

MACD histogram = MACD line – signal line

با این حال، به جای اضافه کردن یک خط متحرک سوم، هیستوگرام از یک نمودار میله‌ای ساخته شده است که خواندن و تفسیر آن را از نظر دیداری آسان‌تر می‌کند. توجه داشته باشید که نوارهای هیستوگرام هیچ ارتباطی با حجم معاملات دارایی ندارند.

تنظیمات MACD

همانطور که در بالا گفته شد، تنظیمات پیش فرض MACD بر اساس EMA‌های 12، 26 و 9 دوره است. MACD (12، 26، 9). با این حال، برخی از تحلیل‌گران فنی و نمودار نویسان، دوره‌ها را به عنوان راهی برای ایجاد یک شاخص حساس‌تر تغییر می‌دهند. به عنوان مثال، MACD (5، 35، 5) یکی از مواردی است که اغلب در بازارهای مالی سنتی همراه با بازه‌های زمانی طولانی تر، مانند نمودارهای هفتگی یا ماهانه استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که به دلیل نوسانات بالای بازارهای ارزهای دیجیتال، افزایش حساسیت اندیکاتور MACD ممکن است کمی ریسکی و خطر آفرین باشد. زیرا، احتمالاً منجر به سیگنال‌های نادرست و اطلاعات گمراه ‌کننده بیشتر می‌شود.

macd

چگونه نمودارهای شاخص MCAD را بخوانیم؟

همانطور که از نام آن پیداست، شاخص واگرایی میانگین متحرک روابط بین میانگین‌های متحرک را ردیابی می‌کند و همبستگی بین دو خط را می‌توان به صورت همگرا یا واگرا توصیف کرد. زمانی که خطوط به سمت یکدیگر جذب می‌شوند همگرا و هنگامی که از هم دور می‌شوند واگرا می‌گوییم.

با این حال، سیگنال‌های مربوط به شاخص MACD مربوط به اصطلاح متقاطع هستند، این زمانی اتفاق می‌افتد که خط MACD از بالا یا پایین خط مرکزی (تقاطع خط مرکزی)، یا بالا یا پایین خط سیگنال (تقاطع خط سیگنال) عبور کند.

به خاطر داشته باشید که تلاقی خط مرکزی و خط سیگنال ممکن است چندین بار اتفاق بیفتد و سیگنال‌های نادرست و دشوار زیادی تولید کند. به ویژه در مورد دارایی‌های فرار، مانند ارزهای دیجیتال. بنابراین، نباید تنها به اندیکاتور MACD تکیه کرد.

کراس اوور های (تقاطع) خط مرکزی

تقاطع خط مرکزی زمانی اتفاق می‌افتد که خط MACD در ناحیه مثبت یا منفی حرکت کند. هنگامی که از بالای خط مرکزی عبور می‌کند، مقدار MACD مثبت نشان داده می‌شود که متحرک نمایی 12 روزه از 26 روز بیشتر است. در مقابل، هنگامی که خط MACD از زیر خط مرکزی عبور می‌کند، MACD منفی نشان داده می‌شود، به این معنی که میانگین 26 روزه بالاتر از 12 روز است. به عبارت دیگر، یک خط MACD مثبت نشان ‌دهنده حرکت صعودی قوی‌تر است، در حالی که یک خط منفی ممکن است نشان ‌دهنده حرکت قوی‌تر به سمت پایین باشد.

تقاطع‌های خط سیگنال

هنگامی که خط MACD از بالای خط سیگنال عبور می‌کند، معامله‌گران اغلب آن را به عنوان یک فرصت خرید بالقوه (نقطه ورود) تفسیر می‌کنند. از سوی دیگر، زمانی که خط MACD از زیر خط سیگنال عبور می‌کند، معامله گران تمایل دارند آن را یک فرصت فروش (نقطه خروج) در نظر بگیرند.

در حالی که کراس اوورهای سیگنال می‌توانند مفید باشند، اما همیشه قابل اعتماد نیستند. برای کاهش ریسک در هنگام معاملات بهتر است به موقعیت این خط در نمودار توجه شود. به عنوان مثال، اگر متقاطع خواستار خرید باشد اما نشانگر خط MACD زیر خط مرکزی (منفی) باشد، شرایط بازار ممکن است همچنان نزولی در نظر گرفته شود. برعکس، اگر یک خط سیگنال یک نقطه فروش بالقوه را نشان دهد، اما شاخص خط MACD مثبت باشد (بالای خط صفر)، شرایط بازار همچنان صعودی است. در چنین سناریویی، پیروی از سیگنال فروش ممکن است ریسک بیشتری داشته باشد (با توجه به روند بزرگتر).

شاخص MACD

MACD  و ارتباط آن با واگرایی قیمت

همراه با خط مرکزی و خط سیگنال، نمودارهای MACD ممکن است اطلاعاتی را از طریق واگرایی بین نمودار MACD و عملکرد قیمت دارایی ارائه دهند.

به عنوان مثال، اگر عمل قیمت یک ارز رمزنگاری شده به بالاترین حد خود برسد در حالی که MACD یک اوج پایین‌تر ایجاد کند، ما یک واگرایی نزولی خواهیم داشت که نشان می‌دهد علیرغم افزایش قیمت، حرکت صعودی (فشار خرید) به اندازه قبل قوی نیست. واگرایی‌های نزولی معمولاً به عنوان فرصت‌های فروش تعبیر می‌شوند زیرا تمایل دارند قبل از معکوس شدن قیمت‌ها باشند.

در مقابل، اگر خط MACD دو پایین‌ترین سطح افزایشی را تشکیل دهد که با دو پایین‌ترین سطح قیمت دارایی همسو شود، این یک واگرایی صعودی در نظر گرفته می‌شود که نشان می‌دهد با وجود کاهش قیمت، فشار خرید قوی‌تر است. واگرایی های صعودی تمایل دارند قبل از معکوس شدن قیمت‌ها، به طور بالقوه نشان دهنده پایین بودن کوتاه مدت (از یک روند نزولی به یک روند صعودی) باشند.

جمع بندی

وقتی صحبت از تحلیل تکنیکال می‌شود، نوسانگر واگرایی میانگین متحرک (MACD) یکی از مفیدترین ابزارهای موجود است. نه تنها به این دلیل که استفاده از آن نسبتاً آسان است، بلکه به این دلیل که در شناسایی روندهای بازار و حرکت بازار کاملاً مؤثر است.

با این حال، همانطور که بیشتر شاخص‌های TA، مثل MACD همیشه دقیق نیستتن و ممکن است سیگنال‌های نادرست و گمراه‌کننده متعددی را ارائه دهند – به‌ویژه در رابطه با دارایی‌های بی‌ثبات یا در حین حرکت قیمتی با روند ضعیف یا جانبی. در نتیجه، بسیاری از معامله‌گران از MACD با سایر اندیکاتورها – مانند اندیکاتور RSI – برای کاهش ریسک و تأیید بیشتر سیگنال‌ها استفاده می‌کنند.

برای آشنایی با سایر شاخص‌ها، پیشنهاد می‌کنم که به صفحه اصلی سایت سر بزنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا