معاملات مارجین (Margin trading) چیست؟ | پاسخ به 3 سوال اساسی

معامله مارجین روشی برای معامله دارایی‌ها است که در آن از وجوه ارائه شده توسط شخص ثالث استفاده می‌شود. در مقایسه با حساب‌های تجاری معمولی، حساب‌های مارجین به معامله‌گران اجازه دسترسی به مبالغ بیشتری از سرمایه را می‌دهند و همچنین به آن‌ها اجازه می‌دهد از موقعیت‌های خود به طور بهتری استفاده کنند. اساساً، معاملات مارجین نتایج معاملات را تقویت می‌کند تا معامله‌گران بتوانند در معاملات موفق خود سود بیشتری کسب کنند. این توانایی برای گسترش نتایج معاملاتی باعث شده است که معاملات مارجین در بازارهای با نوسان کم، به ویژه در بازار بین المللی فارکس، محبوبیت خاصی پیدا کند. با این حال، همچنان معاملات مارجین نیز در بازارهای سهام، کالا و ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

در بازارهای سنتی، یک کارگزار سرمایه‌گذاری، وجوه قرض گرفته شده را تامین می‌کند. با این حال، در معاملات ارزهای دیجیتال، وجوه اغلب توسط معامله‌گران دیگر ارائه می‌شود که بر اساس تقاضای بازار برای وجوه مارجین سود کسب می‌کنند. اگرچه که این روش کمتر رایج است، اما برخی از صرافی‌های ارزهای دیجیتال نیز وجوه مارجین را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

معاملات مارجین چگونه کار می‌کند؟

هنگامی که یک معامله مارجین آغاز می‌شود، معامله‌گر ملزم خواهد بود که درصدی از ارزش کل سفارش را متعهد شود. این سرمایه‌گذاری اولیه به عنوان مارجین شناخته می‌شود و ارتباط نزدیکی با مفهوم اهرم (فشار) دارد. به بیانی دیگر، از حساب‌های معاملاتی مارجین برای ایجاد معاملات اهرمی استفاده می‌شود و اهرم نسبت وجوه قرض گرفته شده به مارجین را توصیف می‌کند. به طور مثال، برای باز کردن یک معامله 100000 دلاری با اهرم 10:1، یک معامله گر باید 10000 دلار از سرمایه خود را متعهد کند.

به طور طبیعی، پلتفرم‌ها و بازارهای مختلف معاملاتی مجموعه‌ای متمایز و متفاوت از قوانین و نرخ‌های اهرمی را برای مخاطبین خود ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، در بازار سهام، 2:1 یک نسبت معمولی است، در حالی که قراردادهای آتی اغلب با اهرم 15:1 معامله می‌شوند. در مورد کارگزاری‌های فارکس، معاملات مارجین اغلب با نسبت 50:1 اهرمی می‌شوند، اما در برخی موارد از 100:1 و 200:1 نیز استفاده می‌شود. وقتی صحبت از بازارهای ارزهای دیجیتال به میان می‌آید، نسبت‌ها معمولاً از 2:1 تا 100:1 متغیر است و جامعه تجاری اغلب از اصطلاحات “x” استفاده می‌کند ( 2x، 5x، 10x، 50x  و غیره)

معامله مارجین
برای خواندن مقاله شاخص MACD اینجا کلیک کنید.

از معاملات مارجین می‌توان برای باز کردن هر دو موقعیت‌های خرید و فروش (کوتاه و بلند) استفاده کرد. یک موقعیت خرید منعکس کننده این فرض است که قیمت دارایی بالا خواهد رفت، در حالی که یک موقعیت کوتاه منعکس کننده عکس آن است. به این معنا که قیمت دارایی افت خواهد داشت. در حالی که موقعیت مارجین باز است، دارایی‌های معامله‌گر به عنوان وثیقه برای وجوه قرض گرفته شده عمل می‌کند. درک این موضوع برای معامله‌گران بسیار مهم است، زیرا اکثر کارگزاری‌ها این حق را برای خود محفوظ می‌دارند که در صورت حرکت بازار برخلاف موقعیت آن‌ها (بالاتر یا پایین‌تر از یک آستانه خاص) این دارایی‌ها را به اجبار به فروش می‌رسانند.

به عنوان مثال، اگر یک معامله‌گر یک موقعیت اهرمی طولانی باز کند، زمانی که قیمت به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد، می‌تواند مارجین فراخوانی شود. (یعنی معامله‌گر در آستانه ضرر است و باید پول بیشتری به حساب مارجین خود بریزد) تماس مارجین زمانی اتفاق می‌افتد که یک معامله‌گر باید وجوه بیشتری را به حساب مارجین خود واریز کند تا به حداقل نیازهای معاملاتی مارجین برسد. اگر معامله‌گر نتواند این کار را انجام دهد، دارایی‌های آن‌ها به طور خودکار برای پوشش زیان خود منحل می‌شود. به طور معمول، این زمانی اتفاق می‌افتد که ارزش کل تمام سهام در یک حساب مارجین، که به عنوان حاشیه انحلال نیز شناخته می‌شود، کمتر از حد نیاز کل آن بورس یا کارگزار خاص باشد.

مزایا و معایب معاملات مارجین چیست؟

یکی از بارزترین مزیت‌های معاملات مارجین این واقعیت است که به دلیل ارزش نسبی بیشتر موقعیت‌های معاملاتی می‌تواند منجر به سود بیشتر شود. به غیر از آن، معاملات مارجین تنوع زیادی دارند، زیرا معامله‌گران می‌توانند چندین موقعیت را با مقادیر نسبتاً کمی سرمایه برای سرمایه گذاری باز کنند. در نهایت، داشتن یک حساب مارجین ممکن است باز کردن سریع موقعیت‌ها را برای معامله‌گران آسان‌تر کند و به آن‌ها کمک کند، بدون اینکه مجبور باشند مبالغ زیادی را به حساب خود منتقل کنند.

با همه مزایایی که معاملات مارچین دارد، عیب افزایش زیان را نیز دارد. به همان شکلی که می‌تواند سود را افزایش دهد، می‌تواند زیان و ضرر را هم افزایش دهد. برخلاف معاملات معمولی نقطه‌ای، معاملات مارجین احتمال زیان‌هایی را به معامله‌گر ارائه می‌دهد که بیش از سرمایه‌گذاری اولیه او است و به این ترتیب، یک روش معاملاتی با ریسک بالا در نظر گرفته می‌شود. بسته به میزان درگیری اهرم در یک معامله چقدر است، حتی یک افت کوچک در قیمت بازار ممکن است زیان قابل توجهی را برای معامله‌گران به همراه داشته باشد. به همین دلیل، مهم است که سرمایه‌گذارانی که تصمیم به استفاده از معاملات مارجین دارند، از استراتژی‌های مدیریت ریسک مناسب و استفاده از ابزارهای کاهش ریسک، مانند سفارش‌های حد مجاز استفاده کنند.

معامله مارجین
معامله مارجین

استفاده از معاملات مارجین در بازارهای ارزهای دیجیتال

ریسک معامله با مارجین ذاتاً بیشتر از معاملات معمولی است، اما وقتی صحبت از ارزهای دیجیتال به میان می‌آید، این ریسک‌ها حتی بیشتر می‌شود. با توجه به نوسانات بالایی که در این بازارها وجود دارد، معامله‌گران مارجین ارزهای دیجیتال باید بسیار مراقب باشند. در حالی که استفاده از استراتژی‌های پوشش ریسک و مدیریت ریسک ممکن است مفید باشد، اما به طور قطع می‌توان گفن که معاملات مارجین برای افراد مبتدی مناسب نیست.

داشتن توانایی تجزیه و تحلیل نمودارها، شناسایی روندها و تعیین نقاط ورود و خروج، خطرات مربوط به معاملات مارجین را از بین نمی‌برد، اما ممکن است باعث پیش‌بینی بهتر ریسک‌ها و تجارت موثرتر شود. بنابراین، قبل از استفاده از معاملات ارزهای دیجیتال خود و شروع به کار در این حوزه، به کاربران توصیه می‌شود ابتدا درک دقیقی از تحلیل تکنیکال داشته باشند و تجربه گسترده‌ای در معاملات نقطه‌ای کسب کنند.

تامین مالی معاملات مارجین چگونه است؟

برای سرمایه‌گذارانی که ریسک‌پذیر نیستند تا خودشان در معاملات مارجین  شرکت کنند، راه دیگری برای سود بردن از روش‌های معاملات اهرمی وجود دارد. برخی از پلتفرم‌های معاملاتی و صرافی‌های رمزنگاری ویژگی‌ای به نام تامین مالی مارجین را به مشتریان خود ارائه می‌کنند که در آن کاربران می‌توانند پول خود را برای تامین مالی معاملات مارجین سایر کاربران متعهد کنند.

معمولاً این فرآیند از شرایط خاصی پیروی می‌کند و نرخ‌های بهره پویا را همراه خود دارد. اگر تاجری شرایط را بپذیرد و پیشنهاد را قبول کند، تأمین‌کننده وجوه، حق بازپرداخت وام را با سود توافق شده دارد. اگرچه مکانیسم‌ها و روش‌ها ممکن است از مبادله‌ای به صرافی دیگر متفاوت باشد، اما ریسک تأمین وجوه مارجین نسبتاً کم است، زیرا موقعیت‌های اهرمی را می‌توان به اجبار نقد کرد تا از زیان‌های بیش از حد جلوگیری شود (یعنی همان فروش که بالاتر توضیح داده شده است). با این حال، تامین مالی مارجین از کاربران می‌خواهد که وجوه خود را در کیف پول صرافی نگه دارند. بنابراین، مهم است که خطرات مربوطه را در نظر بگیریم و درک کنیم که این ویژگی چگونه در تبادل انتخابی آن‌ها کار می‌کند.

جمع‌بندی

مطمئناً معاملات مارجین ابزار مفیدی برای کسانی است که به دنبال افزایش سود در معاملات موفق خود هستند. اگر از روش معاملات مارجین به درستی استفاده شود، معاملات اهرمی ارائه شده توسط حساب های مارجین می‌تواند به سودآوری و تنوع پرتفوی کمک کند. همانطور که گفته شد، با این حال، این روش معاملاتی همچنین می‌تواند زیان را افزایش دهد و ریسک‌های بسیار بالاتری را به همراه دارد.

 به همین دلیل، یعنی داشتن ریسک بالا بهتر است که فقط توسط معامله‌گران ماهر استفاده شود. از آنجایی که به ارزهای دیجیتال مربوط می‌شود، به دلیل سطوح بالای نوسانات بازار، باید با معاملات مارجین با دقت بیشتری برخورد کرد.

شما می‌تونید سوالات خودتون رو در کامنت از ما بپرسید و یا برای داشتن اطلاعات بیشتر به صفحه اصلی سایت سر بزنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا