شورتینگ در بازارهای مالی به چه معناست؟

در بازارهای مالی از راه‌های بسیار زیادی می‌توان سود کسب کرد. برخی از معامله گران ترجیح می‌دهند که از تحلیل تکنیکال استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر با کمک تحلیل بنیادی در شرکت‌ها و پروژه‌های مختلف سرمایه گذاری می‌کنند. به این ترتیب، شما به عنوان یک معامله گر یا سرمایه گذار، گزینه های مختلفی برای ایجاد یک استراتژی معاملاتی سودآور در دست دارید و این به شما آزادی عمل می‌دهد.

با این حال، اگر بازار به حالت یک بازار نزولی طولانی در بیاید، جایی که قیمت‌ها به طور مداوم در حال کاهش هستند، چه؟ در این صورت معامله گران برای حفظ منبع درآمد از تجارت چه کار می‌توانند انجام دهند؟

شورتینگ بازار به معامله گران اجازه می‌دهد تا از کاهش قیمت سود ببرند. وارد کردن یک موقعیت کوتاه می‌تواند یک راه عالی برای مدیریت ریسک و پوشش دارایی های موجود در برابر ریسک قیمت باشد.

در این مطلب، معنای کوتاه‌سازی، شورتینگ بیت‌کوین در بایننس را توضیح می‌دهیم و خطرات شورتینگ را بررسی می‌کنیم.

شورتینگ چیست؟

شورتینگ (یا فروش کوتاه یا short selling ) به معنای فروش یک دارایی به به طور موقت به امید خرید مجدد آن بعداً با قیمت کمتر است. در واقع هر موقع معامله‌گری که وارد یک موقعیت فروش کوتاه یا شورتینگ می‌شود انتظار دارد که قیمت دارایی کاهش یابد، به این معنی که قیمت نسبت به آن دارایی «نزولی» است. به همین دلیل، برخی از معامله گران به جای منتظر ماندن، استراتژی فروش کوتاه مدت یا شورتینگ را به عنوان راهی برای سود بردن از کاهش قیمت دارایی انتخاب می‌کنند. به همین دلیل فروش کوتاه می‌تواند راه خوبی برای حفظ سرمایه در طول زمانی باشد که بازار نزولی است و دارای کاهش قیمت است.

شورت کردن اساساً در هر بازار مالی، از جمله بازار سهام، کالاها، فارکس و ارزهای دیجیتال عملی رایج است. به این ترتیب، شورتینگ به طور گسترده توسط سرمایه گذاران خرده فروشی و شرکت‌های تجاری حرفه ای، مانند صندوق های تامینی، برای حفظ ارزش سرمایه استفاده می‌شود. فروش کوتاه سهام یا ارزهای دیجیتال یک استراتژی مشترک برای معامله گران کوتاه مدت و بلند مدت است.

نقطه مقابل پوزیشن فروش، موقعیت خرید است، که در آن معامله‌گر دارایی را می‌خرد به این امید که بعداً آن را به قیمت بالاتر بفروشد.

نحوه کار شورتینگ به چه صورت است؟

به طور معمول، در بیشتر موارد شورتینگ با استفاده از وجوه قرض گرفته شده انجام می‌شود. البته نه در همه موارد. اگر مقداری از موقعیت بیت کوین خود را به قیمت 10000 دلار می‌فروشید و قصد دارید بعداً آن را با قیمت 8000 دلار بازخرید کنید، این در واقع یک موقعیت کوتاه است. به همین دلیل است که شورتینگ ارتباط نزدیکی با معاملات حاشیه، قراردادهای آتی و سایر محصولات مرتبط دارد. در ادامه به بررسی دقیق‌تر عملکرد شورتینگ می‌پردازیم.

این طور در نظر بگیرید که شما در موقعیت نزولی یک سهام یا یک ارز دیجیتال قرار گرفته‌اید. شما وثیقه مورد نیاز را می‌گذارید، مقدار مشخصی از آن دارایی را قرض می‌گیرید و سپس بلافاصله آن را می‌فروشید. با این کار در حال حاضر شما یک موقعیت کوتاه باز (open short position) دارید. اگر بازار طبق انتظارات شما پایین آمد، همان مبلغی را که وام گرفته‌ بودید، پس می‌خرید و آن را به وام‌دهنده پس می‌دهید (البته همراه با بهره). در واقع سود شما تفاوت بین موقعیتی است که در ابتدا فروختید و جایی که دوباره خرید کردید.

حالا بیایید به یک مثال ملموس‌تر نگاه کنیم. به طور مثال شما 1 بیت کوین قرض می‌گیرید و آن را به قیمت 8000 دلار در بازار می‌فروشید. اکنون یک موقعیت کوتاه 1 بیت کوین دارید که برای آن بهره می‌پردازید. قیمت بیت کوین در بازار به 6000 دلار کاهش می‌یابد. شما 1 بیت کوین می‌خرید و آن 1 بیت کوین را به وام دهنده (که معمولاً صرافی است) برمی‌گردانید. سود شما در این مورد، 2000 دلار خواهد بود (منهای پرداخت سود و کارمزد).

پیشنهاد ویژه! مطلب صلیب مرگ و صلیب طلایی رو مطالعه کن.

خطرات شورتینگ چیست؟

هنگام ورود به یک موقعیت فروش، ریسک‌های بسیاری وجود دارد که باید آن‌ها در نظر بگیرید. یکی از این ریسک‌ها این است که از نظر تئوری، ضرر بالقوه در یک موقعیت کوتاه یا شورت بی نهایت است. معامله‌گران حرفه‌ای بیشماری در طول سال‌ها در حالی که در حال اجرای استراتژی شورتینگ بوده‌اند، ورشکست شده‌اند. گاهی ممکن است قیمت سهام به لطف برخی اخبار غیرمنتظره افزایش یابد، این افزایش قیمت می‌تواند به سرعت فروشندگان کوتاه مدت را به دام بیندازد.

این نکته را به یاد داشته باشید که داشتن یک نقطه ابطال و تعیین حد ضرر برای هر معامله بسیار مهم است. اجازه دهید در مورد این مفهوم صحبت کنیم، چرا که درک آن مفید است.

ضرر احتمالی شما در زمان طولانی (لانگ) در بازار نقدی چقدر است؟ واضح است، به اندازه موقعیت شما در بازار است. اگر 1 بیت کوین دارید که با 10000 دلار خریده اید، بدترین سناریوی ممکن که می‌تواند اتفاق بیفتد این است که قیمت بیت کوین به 0 کاهش یابد و سرمایه اولیه خود را از دست بدهید.

با این حال، اگر بیت کوین را در یک پلت فرم معاملات حاشیه (مارژین) وارد شورتینگ کنید، چه می‌شود؟ در این مورد، نقطه ضعف احتمالی شما بی‌نهایت است. چرا؟ زیرا پتانسیل افزایش قیمت برای قیمت، نامحدود است. در مقابل، وقتی در پوزیشن لانگ هستید، قیمت نمی‌تواند کمتر از 0 باشد.

بنابراین، اگر یک دارایی قرض گرفته شده را وارد شوتینگ کنید و قیمت آن افزایش یابد و همچنان بالا رود، در این حالت شما ضرر کرده اید. با این اوصاف، این بیشتر یک ریسک نظری است تا عملی، چرا که بیشتر پلتفرم‌ها موقعیت شما را قبل از رسیدن به تراز منفی تسویه می‌کنند (لیکوئید می‌شوید). اما با این حال، این را در نظر داشته باشید، زیرا نشان دهنده اهمیت توجه به نیازهای حاشیه و استفاده از حد ضرر است.

به غیر از آن، اصول استاندارد مدیریت ریسک در مورد شورتینگ اعمال می‌شود. از نقاط ضعف خود محافظت کنید، از استاپ ضرر (stop-loss) استفاده کنید، به اندازه موقعیت فکر کنید و مطمئن شوید که خطرات لیکوئید شدن را به خوبی درک کرده اید.

توضیح نحوه شورت کردن بیت کوین و ارزهای دیجیتال در بایننس

فرض کنید می‌خواهید بیت کوین یا یک ارز دیجیتال دیگر را در بایننس شورت کنید و وارد موقعیت شورتینگ شوید. شما می‌توانید این کار را به چند روش مختلف انجام دهید که در ادامه توضیح می‌دهیم.

در مرحله اول، می‌توانید بیت کوین و آلت کوین‌ها را در پلتفرم معاملاتی حاشیه (مارژین) بایننس کوتاه کنید:

  1. اگر قبلاً این کار را نکرده اید، یک حساب مارژین باز کنید.
  2. به پلتفرم بایننس مارجین تریدینگ بروید.
  3. به جفت بازار دلخواه خود مانند BTC/USDT یا BTC/BUSD بروید.
  4. دستورالعمل‌های مربوطه را دنبال کنید.

نحوه شورت کردن بیت کوین در معاملات آتی بایننس

شما همچنین می‌توانید بیت کوین و آلت کوین‌ها را در Binance Futures کوتاه کنید:

  1. به Binance Futures بروید.
  2. بین قراردادهای آتی دائمی یا سه ماهه انتخاب کنید.
  3. با مطالعه راهنمای Binance Futures ، مطمئن شوید که نحوه عملکرد پلتفرم را درک کرده اید.
  4. دستورالعمل های مربوطه را دنبال کنید.

اگر می‌خواهید ابتدا تجارت کاغذی را امتحان کنید، می‌توانید به شبکه آزمایشی Binance Futures  بروید. به این ترتیب شما می‌توانید نحوه عملکرد شورتینگ را بدون به خطر انداختن سرمایه‌های واقعی آزمایش کنید و تجربه کسب کنید.

نحوه شورت کردن بیت کوین در بایننس Options

در حالت سوم شما می‌توانید پلتفرم Binance Options را که برای iOS و Android در دسترس است را نیز امتحان کنید. قراردادهای اختیار معامله نیز می‌توانند راهی عالی برای ورود به یک موقعیت فروش باشند. اگر انتظار دارید قیمت بیت کوین کاهش یابد، می‌توانید گزینه‌های فروش را خریداری کنید. این‌ موارد به شما این حق را می‌دهند، اما تعهدی به شما نمی‌دهند که بیت کوین را با قیمت مشخصی بفروشید. در اینجا نحوه انجام آن را توضیح داده ایم:

  1. اپلیکیشن موبایل Binance را دانلود کنید. پلتفرم Options برای هر دو iOS و   Android  در دسترس است.
  2. اگر قبلاً این کار را انجام نداده اید و حسابی ندارید، حساب Binance Futures خود را فعال کنید. این کار برای دسترسی به پلتفرم Options در Binance مورد نیاز است.
  3. دستورالعمل های مربوطه را دنبال کنید.

لازم به ذکر است که این یکی از سخت‌ترین و پرخطرترین راه‌های ممکن برای کوتاه کردن بیت کوین و ارزهای دیجیتال است. قبل از شروع، حتما راهنماها را مطالعه کنید.

جمع بندی

با رسیدن به پایان مطلب اکنون می‌دانیم که وارد کردن یک موقعیت کوتاه یا شورتینگ چیست و چرا معامله گران تمایل دارند که این کار را انجام دهند. همانطور که دیدیم، معامله گرانی که در موقعیت فروش قرار دارند معمولاً چشم انداز نزولی در بازار دارند. فروش کوتاه به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا از کاهش قیمت سود ببرند و می‌توانند این کار را بدون نگه داشتن دارایی انجام دهند.

اگر می‌خواهید درباره شورتینگ و بسیاری از تکنیک‌های معاملاتی بیشتر بدانید، با مطالب سایت تحلیل اکسچنج همراه باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا