شورت اسکوئیز (Short Squeeze) چیست؟

فروش کوتاه مدت به معامله گران این اجازه را می‌دهد تا از کاهش قیمت دارایی‌ها سود ببرند. در واقع این روش، یک روش بسیار متداول برای مدیریت ریسک نزولی و یا پوشش دارایی‌های موجود است. به بیان ساده تر، این روش یک چشم انداز نزولی در بازار را به ما می‌دهد.

اما با این حال، شورتینگ (shorting) می‌تواند گاهی اوقات یک استراتژی معاملاتی فوق العاده با ریسک بسیار بالا باشد. نه به این دلیل که هیچ محدودیتی برای قیمت دارایی در آن وجود ندارد، بلکه به دلیل شورت اسکوئیز (فشار کوتاه) است. شورت اسکوئیز را می‌توان به نوعی افزایش ناگهانی قیمت توصیف کرد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد (منظور شورت اسکوئیز است)، این احتمال وجود دارد تا بسیاری از افراد و فروشندگانی که در حال فروش کوتاه مدت هستند به دام بیافتند. در این هنگام این افراد به سرعت به سمت خروجی می‌شتابند تا موقعیت‌های خود را پوشش دهند.

برای فهمیدن این که شورت اسکوئیز چیست، ابتدا باید با شورتینگ آشنا باشید. این مقاله را می‌توانید از اینجا بخوانید:

شورتینگ در بازار های مالی

در این مطلب ما به بررسی و معرفی شورت اسکوئیز می‌پردازیم و نحوه استفاده از آن و سود بردن از آن را برایتان توضیح می‌دهیم.

شورت اسکوئیز (Short Squeeze) چیست؟

شورت اسکوئیز زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک دارایی به طور ناگهانی به شدت افزایش می‌یابد، در این حالت تعداد زیادی از فروشندگان کوتاه ‌مدت مجبور به ترک موقعیت خود می‌شوند.

در واقع در این حالت فروشندگان کوتاه مدت شرط می‌بندند که قیمت یک دارایی کاهش می‌یابد. حالا اگربه جای کاهش قیمت، قیمت آن افزایش یابد، پوزیشن‌های مختلف فروش شروع به جمع آوری ضرر غیر واقعی می‌کنند. در همین حین با بالا رفتن قیمت، فروشندگان کوتاه مدت ممکن است مجبور شوند که موقعیت‌های خود را ببندند. این عمل می‌تواند از طریق محرک‌های توقف ضرر، انحلال (برای قراردادهای مارجین و آتی) رخ دهد. این اتفاق می‌تواند به سادگی به این دلیل اتفاق بیفتد که معامله گران به صورت دستی موقعیت‌های خود را می بندند تا جلوی ضررهای بیشتر را بگیرند.

پس، چگونه فروشندگان کوتاه مدت موقعیت‌های خود را می‌بندند؟ جواب این سوال این است که آن‌ها خرید می‌کنند. در واقع به همین دلیل است که شورت اسکوئیز می‌تواند منجر به افزایش شدید قیمت شود. همانطور که فروشندگان کوتاه مدت موقعیت‌های خود را می‌بندند، اثر آبشاری سفارشات خرید، باعث شدت گرفتن این روند می‌شود. به این ترتیب، شورت اسکوئیز معمولاً با افزایش معادلی در حجم معاملات همراه است.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است: هر چه سود کوتاه مدت بیشتر باشد، به دام انداختن فروشندگان کوتاه مدت و وادار کردن آن‌ها به بستن موقعیت‌های خود نیز آسان‌تر است. به بیانی دیگر، هرچه در بازار نقدینگی بیشتری برای به دام انداختن وجود داشته باشد، افزایش نوسانات ممکن است تنها با یک شورت اسکوئیز بیشتر شود. از این نظر، شورت اسکوئیز افزایش موقت تقاضا در حالی که کاهش عرضه است.

در جبهه مخالف شورت اسکوئیز (فشار کوتاه)، فشار طولانی (لانگ اسکوئیز) قرار دارد. هرچند این موقعیت بسیار نادر است. فشار طولانی اثری مشابه زمانی  دارد که فروشندگان طولانی مدت توسط فشار فروش آبشاری به دام می‌افتند و این منجر به افزایش شدید قیمت می‌شود.

چگونه شورت اسکوئیز اتفاق می‌افتد؟

یک شورت اسکوئیز زمانی رخ می‌دهد که فشار خرید به طور ناگهانی افزایش یابد. اگر مطلب ما را در مورد شورتینگ خوانده باشید، این را می‌دانید که شورتینگ می‌تواند یک استراتژی پرریسک باشد. با این حال، چیزی که یک شورت اسکوئیز را به یک رویداد بی ثبات تبدیل می‌کند، عجله ناگهانی فروشنده برای پوشش سریع موقعیت‌های فروش (از طریق سفارشات خرید) است. این شامل بسیاری از سفارشات توقف ضرر است که در سطح قیمت قابل توجهی راه اندازی می‌شوند و بسیاری از فروشندگان کوتاه مدت به صورت دستی موقعیت‌های خود را در همان زمان می بندند.

یک شورت اسکوئیز می‌تواند در هر بازار مالی که در آن موقعیت کوتاه وجود دارد، اتفاق بیافتد. در همین حین، نبود امکانی برای کوتاه کردن بازار نیز می‌تواند باعث حباب‌های قیمتی بزرگ شود. به هر حال، اگر راه خوبی برای شرط بستن بر روی قیمت یک دارایی وجود نداشته باشد، ممکن است برای مدتی طولانی به افزایش خود ادامه دهد.

در واقع پیش نیاز یک شورت اسکوئیز می‌تواند اکثریت تعداد موقعیت‌های فروش کوتاه نسبت به موقعیت‌های فروش طولانی باشد. یعنی اگر موقعیت‌های فروش به طور قابل توجهی بیشتر از موقعیت‌های خرید باشند، میزان نقدینگی بیشتری برای دامن زدن به این روند وجود دارد. به همین دلیل است که نسبت بلند/ کوتاه می‌تواند ابزار مفیدی برای معامله گرانی باشد که می‌خواهند نوسانات بازار را زیر نظر بگیرند.

برخی از معامله‌گران پیشرفته و باتجربه به دنبال فرصت‌های بالقوه شورت اسکوئیز هستند تا از افزایش سریع قیمت بتوانند سود کنند. این استراتژی شامل جمع آوری یک موقعیت قبل از وقوع اسکوئیز و استفاده از افزایش سریع برای فروش با قیمت بالاتر است.

نمونه‌هایی از شورت اسکوئیز

شورت اسکوئیز در بازار سهام پدیده‌ای رایج است. این معمولاً مستلزم حساسیت کم در اطراف یک شرکت، قیمت سهام بالا و تعداد زیادی موقعیت فروش است. اگر مثلاً اخبار مثبت غیرمنتظره‌ای در مورد چیزی منتشر شود، تمام آن موقعیت‌های فروش توسط افراد خریدار خریده می‌شود این و منجر به افزایش قیمت سهام می‌شود. با با تمام این توصیفات، یک شورت اسکوئیز بیشتر یک الگوی فنی است تا یک رویداد اساسی.

با توجه به برخی از تخمین‌ها، سهام تسلا (TSLA) یکی از کوتاه ترین سهام‌ها در تاریخ بوده است. با این حال، قیمت چندین بار افزایش یافته است که احتمالاً تعداد زیادی از فروشندگان کوتاه مدت را به دام انداخته است.

شورت اسکوئیز نیز در بازار ارزهای دیجیتال، به ویژه در بازارهای بیت کوین، پدیده‌ای بسیار رایج است. بازار مشتقات بیت‌ کوین از موقعیت‌های اهرمی بالا استفاده می‌کند و این موقعیت‌ها را می‌توان با حرکت‌های نسبتاً کوچک قیمت به دام انداخت یا نقد کرد. به این ترتیب، اسکوئیزهای کوتاه و بلند اغلب در بازارهای بیت کوین اتفاق می‌افتد. اگر می‌خواهید از لیکوئید شدن یا گرفتار شدن در چنین حرکاتی جلوگیری کنید، به دقت میزان اهرمی که استفاده می‌کنید توجه کنید. برای این کار بهتر است که یک استراتژیمدیریتی ریسک داشته باشید.

به این محدوده قیمت بیت کوین در زیر از اوایل سال 2019 نگاه کنید. پس از یک حرکت شدید که به سمت نزولی بودن بوده، قیمت در محدوده‌ای متوقف شده. حساسیت بازار احتمالاً بسیار پایین بوده، چرا که بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال موقعیت‌های فروش کوتاه هستند و انتظار ادامه روند نزولی را داشتند.

Potential short squeeze on the BTC/USD market.

اما با این حال، قیمت طوری بسیار سریع از محدوده عبور کرد که منطقه حتی برای مدت طولانی مورد آزمایش مجدد قرار نگرفت. این مورد تنها در سال‌ها یبعد، در طول همه‌ گیری ویروس کرونا (که به عنوان “پنجشنبه سیاه” نیز شناخته می‌شود)، دوباره آزمایش شد. این حرکت سریع کاملاً به دلیل پوشش کوتاه گسترده بود.

سخن پایانی

برای جمع بندی می‌توان گفت که، یک شورت اسکوئیز زمانی اتفاق می‌افتد که فروشنده‌های کوتاه مدت به دام می‌افتند و مجبور می‌شوند موقعیت‌های خود را پوشش دهند، که منجر به افزایش شدید قیمت می‌شود.

شورت اسکوئیز می‌تواند به ویژه در بازارهایی که دارای اهرم بالا هستند بی‌ثبات باشد. هنگامی که بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران از اهرم‌های بالا استفاده می‌کنند، حرکت قیمت نیز شدیدتر می‌شود، چرا که انحلال‌های آبشاری می‌توانند منجر به اثر آبشاری شوند.

قبل از اینکه وارد موقعیت شورت شوید، مطمئن شوید که پیامدهای شورت اسکوئیز را به خوبی درک کرده اید و متوجه آن شده اید. در غیر این صورت ممکن است خسارات زیادی را متحمل شوید. برای داشتن اطلاعات بیشتر، به صفحه اصلی سایت تحلیل اکسچنج مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا