راهنمایی کوتاه برای شاخص سهمی SAR/ شاخص پارابولیک سار

شاخص Parabolic SAR چیست؟

تحلیلگر فنی، ولز وایلدر جونیور، شاخص توقف و وارونه سازی سهمی SAR  را در اواخر دهه 1970 معرفی کرد و توسعه داد. این موضوع همچنین در کتاب “مفاهیم جدید در سیستم‌های تجاری تکنیکال” به همراه سایر شاخص‌های محبوب، مانند شاخص قدرت نسبی (RSI) ارائه شده است.

در واقع، وایلدر برای این رویکرد نام سیستم زمان/ قیمت را انتخاب کرد، در حالی که مفهوم SAR به صورت زیر ارائه شد:

” در واقع SAR سرواژه‌ای از کلمات Stop And Reverse هست. به معنای توقف و وارونه سازی. این زمانی هست که یک معامله‌ی بلند از ترید خارج می‌شود و یک معامله کوتاه وارد می‌شود یا برعکس”.

– وایلدر، جی دبلیو، جونیور (1978). مفاهیم جدید در سیستم‌های معاملاتی فنی (ص 8).

امروزه معمولاً به این سیستم به عنوان اندیکاتور سهمی SAR اشاره می‌شود که از آن به عنوان ابزاری برای شناسایی روندهای بازار و نقاط بالقوه معکوس استفاده می‌شود. اگرچه وایلدر چندین شاخص تحلیل تکنیکال (TA) را به صورت دستی توسعه داد، اما اکنون آن‌ها بخشی از اکثر سیستم‌های معاملات دیجیتال و نرم‌افزار ترسیم نمودار هستند. به این ترتیب، این تکنیک‌ها دیگر نیازی به محاسبات دستی ندارند و استفاده از آن‌ها نسبتاً ساده است.

سیستم Parabolic SAR چگونه کار می‌کند؟

در ابتدا باید بدانیم که شاخص سهمی SAR از نقاط کوچکی تشکیل شده است که بالاتر یا پایین‌تر از قیمت بازار قرار می‌گیرند. وصل کردن این نقاط به هم یک سهمی ایجاد می‌کند، اما هر نقطه به طور مستقل نشان دهنده یک مقدار SAR واحد است.

به طور خلاصه، نقاطی که در زیر قیمت رسم می‌شوند، نشان دهنده یک روند صعودی و نقاطی که بالای آن رسم می‌شوند، نشان دهنده یک روند نزولی هستند. این نقاط همچنین در طول دوره‌های تثبیت، ترسیم می‌شوند، جایی که بازار به سمت طرفین حرکت می‌کند. اما در این حالت، نقاط از یک سمت به سمت دیگر بسیار بیشتر تغییر می‌کنند. به بیانی دیگر، اندیکاتور Parabolic SAR در بازارهای غیر ترند یا non trend استفاده کمتری دارد و زیاد مفید نیست.

فواید اندیکاتور Parabolic SAR

سهمی SAR می‌تواند داده‌هایی در مورد جهت و مدت ترندهای بازار و همچنین نقاط بالقوه معکوس ارائه دهد. به این ترتیب، استفده از این اندیکاتور ممکن است شانس سرمایه گذاران را برای یافتن فرصت‌های خرید و فروش خوب افزایش دهد.

برخی معامله‌گران نیز از اندیکاتور Parabolic SAR برای تعیین قیمت‌های توقف ضرر پویا استفاده می‌کنند تا توقف‌های آن‌ها همگام با روند بازار حرکت کند. چنین تکنیکی اغلب به عنوان توقف ضرر دنباله دار شناخته می‌شود.

اساساً این اندیکاتور به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا سودهایی را که قبلاً به دست آورده‌اند را قفل کنند. زیرا، به محض معکوس شدن روند، موقعیت‌های آن‌ها بسته می‌شود. اما در برخی شرایط ممکن است که معامله‌گران را از بستن موقعیت‌های سودآور یا ورود زودهنگام به معامله بازدارد و مانع آن‌ها شود.

محدودیت‌های اندیکاتور Parabolic SAR

همانطور که در بالا گفته شد، استفاده از اندیکاتور سهمی SAR به ویژه در بازارهای پرطرفدار مفید است، اما نه در دوره‌های تثبیت. هنگامی که روند مشخصی وجود ندارد، اندیکاتور به احتمال زیاد سیگنال‌های نادرستی را ارائه می‌دهد که ممکن است باعث ضررهای بزرگی شود.

یک بازار متلاطم (که در آن قیمت‌ها بسیار سریع بالا و پایین می‌روند) ممکن است سیگنال‌های گمراه کننده متعددی را به ما ارائه دهد. بنابراین، شاخص سهمی SAR زمانی که قیمت‌ها با سرعت تدریجی تغییر می‌کنند بهترین عملکرد را دارد.

نکته دیگری که باید در نظر گرفت، حساسیت نشانگر است که به صورت دستی قابل تنظیم است. هر چه حساسیت بالاتر باشد، احتمال بروز سیگنال‌های نادرست بیشتر می‌شود.

در برخی موارد، سیگنال‌های نادرست می‌توانند معامله گران را تشویق کنند تا موقعیت‌های برنده را خیلی زود ببندند و دارایی‌هایی را بفروشند که هنوز پتانسیل کسب درآمد دارند. حتی بدتر از آن، شکست‌های جعلی را نشان می‌دهند که می‌تواند به سرمایه گذاران حس خوش‌بینی کاذب بدهد و آن‌ها را به خرید خیلی زود ترغیب کند.

در نهایت، به دلیل اینکه اندیکاتور حجم معاملات را در نظر نمی‌گیرد، اطلاعات زیادی را هم در مورد قدرت یک روند ارائه نمی‌دهد. اگرچه حرکات بزرگ بازار باعث افزایش شکاف بین هر نقطه می‌شود، اما این را نباید به عنوان یک روند قوی در نظر گرفت.

مهم نیست که معامله گران و سرمایه گذاران چقدر اطلاعات دارند، ریسک‌ها همیشه بخشی از بازارهای مالی خواهند بود. اما، بسیاری از آن‌ها سهمی SAR را با استراتژی‌ها یا شاخص‌های دیگری به عنوان راهی برای به حداقل رساندن خطرات و جبران محدودیت‌ها ترکیب می‌کنند.

وایلدر توصیه کرد که از شاخص جهت ‌گیری متوسط به همراه سهمی SAR برای سنجش قدرت روندها باید استفاده کرد. علاوه بر این، میانگین‌های متحرک یا اندیکاتور RSI نیز می‌توانند قبل از ورود به یک موقعیت در تجزیه و تحلیل گنجانده شوند.

نحوه محاسبه سهمی SAR    

امروزه برنامه‌های کامپیوتری محاسبات را به صورت خودکار انجام می‌دهند. اما برای علاقه مندان، در این بخش توضیحات مختصری از محاسبه SAR Parabolic ارائه می‌شود.

نقاط SAR بر اساس داده‌های موجود در بازار محاسبه می‌شوند. بنابراین، برای محاسبه SAR امروز، از SAR دیروز و برای محاسبه ارزش فردا، از SAR امروز استفاده می‌کنیم. (یعنی برای محسابه SAR هر روز، از اطلاعات روز قبلی استفاده می‌کنیم.)

در طول یک روند صعودی، مقدار SAR بر اساس اوج‌های قبلی محاسبه می‌شود. در طول روندهای نزولی، به جای آن، پایین ترین سطح‌های قبلی در نظر گرفته می‌شود. وایلدر به بالاترین و پایین‌ترین نقاط در یک روند به عنوان نقاط افراطی (EP) اشاره کرده است. با این حال، معادله محاسبه برای روندهای صعودی و نزولی یکسان نیست.

برای روند صعودی:

SAR = SAR قبلی + AF x (EP قبلی – SAR قبلی)

برای روند نزولی:

SAR = SAR قبلی – AF x (SAR قبلی – EP قبلی)

AF کوتاه شده عبارت acceleration factor به معنای ضریب شتاب است که از 0.02 شروع می‌شود و هر زمان که قیمت به یک بالاترین جدید (برای روندهای صعودی) یا یک پایین جدید (برای روندهای نزولی) برسد، 0.02 افزایش می‌یابد. با این حال، اگر به مرز 0.20 برسد، این مقدار در طول مدت آن معامله (تا زمانی که روند معکوس شود) حفظ می‌شود.

در عمل، برخی از چارتیست‌ها به صورت دستی AF را برای تغییر حساسیت نشانگر تنظیم می‌کنند AF بالاتر از 0.2 منجر به افزایش حساسیت ( یعنی سیگنال‌های معکوس بیشتر) می‌شود و AF کمتر از 0.2 برعکس عمل می‌کند. با این حال، وایلدر در کتاب خود اظهار داشت که افزایش 0.02 در مجموع بهترین عملکرد را داشته است.

چگونه اولین SAR را باید حساب کرد؟

در حالی که استفاده از این محاسبه نسبتاً ساده است، برخی از معامله گران از وایلدر پرسیدند که چگونه اولین SAR را محاسبه کنند، با توجه به اینکه معادله به مقادیر قبلی نیاز دارد. به گفته وی، اولین SAR را می‌توان بر اساس آخرین EP قبل از تغییر روند بازار محاسبه کرد.

وایلدر به معامله گران توصیه کرد که برای یافتن یک معکوس واضح به نمودار خود برگردند و سپس از آن EP به عنوان اولین مقدار SAR استفاده کنند. سپس SAR زیر می‌تواند تا رسیدن به آخرین قیمت‌های بازار محاسبه شود.

به عنوان مثال، اگر بازار روند صعودی داشته باشد، یک معامله گر می‌تواند چند روز یا چند هفته به عقب برگردد تا اصلاح قبلی را پیدا کند. سپس، پایین محل (EP) را برای آن تصحیح پیدا می‌کند، که از آن می‌توان به عنوان اولین SAR برای روند صعودی بعدی استفاده شود.

جمع بندی

اگرچه قدمت این اندیکاتور جذاب به دهه 1970 برمی‌گردد، اما سهمی SAR هنوز هم امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرمایه گذاران می‌توانند آن را برای بسیاری از جایگزین‌های سرمایه گذاری امروزی از جمله بازارهای فارکس، کالاها، سهام و ارزهای دیجیتال اعمال کنند.

اما هیچ ابزار تجزیه و تحلیل بازار نمی‌تواند دقت 100٪ را تضمین کند. بنابراین، قبل از استفاده از سهمی SAR یا هر استراتژی دیگری، سرمایه گذاران باید مطمئن شوند که درک خوبی از بازارهای مالی و تحلیل تکنیکال دارند. آن‌ها همچنین باید استراتژی‌های تجاری و مدیریت ریسک مناسبی برای کاهش ریسک های اجتناب ناپذیر داشته باشند.

ّرای دیدن مقالات بیشتر به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا