5 شاخص ضروری مورد استفاده در تحلیل تکنیکال

تحلیلگران تحلیل تکنیکال برای نبرد در ترید از اندیکاتورها استفاده می‌کنند، در واقع اگر ما این فضا را میدان جنگ در نظر بگیریم، می‌توان گفت که این اندیکاتورها حکم سلاح را دارند. هر بازیکن (تریدر) ابزاری را انتخاب می‌کند که به بهترین وجه متناسب با سبک بازی منحصربه‌فرد او باشد و با او هماهنگی داشته باشد تا سپس یاد بگیرد که چگونه به هنر خود تسلط یابد. برخی دوست دارند بازار را زیر نظر بگیرند در حالی که برخی دیگر می‌خواهند سر و صدای بازار را فیلتر کنند یا نوسانات را اندازه گیری کنند.

اما سوال اصلی اینجاست: بهترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال کدامند؟ خب پاسخ این سوال بسته به هر فرد متفاوت است، هر معامله‌گر ممکن است چیز متفاوتی به شما می‌گوید. چیزی که ممکن است یک تحلیلگر سرش قسم بخورد که بهترین است، فرد دیگری به طور کامل آن را رد می‌کند. با این حال، برخی از موارد بسیار محبوب وجود دارد، مانند مواردی که در زیر لیست کرده‌ایم:

(RSI، MA، MACD، StochRSI، و BB)

برای دانستن بهتر این موارد همراه ما باشید.

معرفی

معامله‌گران از اندیکاتورهای تکنیکال برای به دست آوردن بینش و اطلاعات بیشتر در مورد عملکرد قیمت دارایی استفاده می‌کنند. این شاخص‌ها شناسایی الگوها و سیگنال‌های خرید یا فروش را در محیط فعلی بازار برای معامله‌گر آسان‌تر می‌کنند. اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال انواع مختلفی دارند و به طور گسترده توسط معامله‌گران روزانه، معامله گران نوسانی و حتی گاهی اوقات سرمایه گذاران بلند مدت از آن‌ها استفاده می‌شود. برخی از تحلیلگران حرفه‌ای و معامله‌گران پیشرفته حتی اندیکاتورهای مخصوص به خود را ایجاد می‌کنند. در این مطلب به بررسی برخی از محبوب‌ترین شاخص‌های تحلیل تکنیکال که می‌توانند در جعبه ابزار تحلیل بازار هر معامله‌گری مفید باشند، می‌پردازیم.

Relative Strength Index (RSI)

شاخص قدرت نسبی (RSI)

RSI  یک شاخص حرکتی در تحلیل تکنیکال است که نشان می‌دهد یک دارایی بیش از حد خرید شده یا بیش از حد به فروش رفته است. این شاخص این کار را با اندازه گیری میزان تغییرات اخیر قیمت انجام می‌دهد (تنظیم استاندارد بر اساس 14 دوره قبلی است. این 14 دوره ممکن است: 14 روز، 14 ساعت و … باشد). سپس داده‌ها به عنوان یک نوسانگر نمایش داده می‌شوند که می‌تواند مقداری بین 0 تا 100 داشته باشد.

از آنجایی که RSI یک شاخص حرکتی است، نرخ (ممنتوم و حرکت) را نشان می‌دهد که در آن قیمت در حال تغییر است. این به این معنی است که اگر حرکت افزایشی باشد در حالی که قیمت در حال افزایش است، روند صعودی قوی است و خریداران بیشتر و بیشتری وارد عمل می‌شوند. در مقابل، اگر حرکت در حین افزایش قیمت، کاهشی باشد، ممکن است نشان دهد که فروشندگان به زودی ممکن است کنترل بازار را در دست بگیرند.

یک تفسیر سنتی و قدیمی از RSI این است که وقتی بیش از 70 شود به این معنا است که دارایی بیش از حد خرید می‌شود و زمانی که زیر 30 باشد به این معنا است که دارایی بیش از حد فروخته می‌شود. به این ترتیب، مقادیر شدید ممکن است نشان دهنده یک روند معکوس یا عقب نشینی روند قریب الوقوع باشد. حتی در این صورت، بهتر است به این مقادیر به عنوان یک سیگنال خرید یا فروش مستقیم اصلا فکر نکنید. مانند بسیاری دیگر از تکنیک‌های تحلیل تکنیکال، RSI  ممکن است سیگنال‌های نادرست یا گمراه کننده ارائه دهد، بنابراین عقلانه است که عوامل دیگر را قبل از ورود به معامله در نظر بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با شاخص RSI، اینجا کلیک کنید.

Moving Average (MA)

میانگین متحرک (MA)  

میانگین متحرک یا MA عملکرد قیمت را با فیلتر کردن نویز بازار و برجسته کردن جهت روند، هموار می‌کند. از آنجایی که اطلاعات این اندیکاتور بر اساس داده‌های قیمت در گذشته است، در واقع یک شاخص عقب مانده در تحلیل تکنیکال است.

دو تا از رایج‌ترین میانگین‌های متحرک مورد استفاده در تحلیل تکنیکال عبارتند از:

  • میانگین متحرک ساده (SMA یا MA)
  • میانگین متحرک نمایی  (EMA)

با گرفتن داده‌های قیمت از دوره تعریف شده در تنظیمات و تولید میانگین رسم می‌شود. به عنوان مثال، SMA 10 روزه با محاسبه میانگین قیمت در 10 روز گذشته ترسیم می‌شود. از سوی دیگر، EMA به گونه‌ای محاسبه می‌شود که به داده‌های قیمت اخیر وزن بیشتری می‌دهد. این کار باعث می‌شود نسبت به اقدامات اخیر قیمت واکنش بیشتری نشان دهد.

همانطور که در بالاتر گفته شد، میانگین متحرک یک شاخص عقب مانده است. هرچه این دوره طولانی‌تر باشد، این تاخیر نیز بیشتر است. به این ترتیب، SMA 200 روزه نسبت به SMA 50  روزه نسبت به قیمت اخیر دارای واکنش کندتری است.

معامله‌گران اغلب از رابطه قیمت با میانگین‌های متحرک خاص برای سنجش روند فعلی بازار استفاده می کنند. به عنوان مثال، اگر قیمت برای مدت طولانی بالای SMA 200 روزه باقی بماند، ممکن است توسط بسیاری از معامله‌گران، دارایی در بازار صعودی در نظر گرفته شود.

معامله گران همچنین ممکن است از تقاطع میانگین متحرک به عنوان سیگنال خرید یا فروش استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر SMA 100 روزه از SMA 200 روزه عبور کند، ممکن است سیگنال فروش در نظر گرفته شود. اما این تقاطع دقیقا به چه معناست و نشان دهنده چیست؟ این نشان می‌دهد که میانگین قیمت در 100 روز گذشته اکنون کمتر از 200 روز گذشته است. ایده پشت فروش در اینجا این است که حرکات کوتاه مدت قیمت دیگر روند صعودی را دنبال نمی‌کند، بنابراین روند ممکن است معکوس شود.

Moving Average Convergence Divergence (MACD)

واگرایی میانگین متحرک همگرایی (MACD)

 تحلیل‌گران تحلیل تکنیکال از MACD برای تعیین تکانه یک دارایی با نشان دادن رابطه بین دو میانگین متحرک استفاده می‌کنند. این شاخص از دو خط تشکیل شده است: خط MACD و خط سیگنال. خط MACD با کم کردن 26 EMA از 12 EMA محاسبه می‌شود. سپس بر روی 9 EMA خط سیگنال MACD رسم می‌شود. بسیاری از ابزارهای نمودار نیز اغلب دارای یک هیستوگرام هستند که فاصله بین خط MACD و خط سیگنال را نشان می‌دهد.

با جستجوی واگرایی و فاصه بین MACD و عمل قیمت، معامله‌گران ممکن است اطلاعاتی از قدرت روند فعلی کسب کنند. به عنوان مثال، اگر قیمت به بالاترین حد خود برسد، در حالی که MACD  در حال رسیدن به پایین‌ترین حد خود باشد، نشان دهنده این است که ممکن است بازار به زودی معکوس شود. MACD در این مورد به ما چه می‌گوید؟ این قیمت در حالی که حرکت در حال کاهش است افزایش می‌یابد، بنابراین احتمال عقب نشینی یا برگشت نیز وجود دارد.

معامله‌گران همچنین ممکن است از این اندیکاتور برای جستجوی تقاطع بین خط MACD و خط سیگنال آن استفاده کنند. برای مثال، اگر خط MACD از بالای خط سیگنال رد شود، ممکن است سیگنال خرید پیشنهاد شود. برعکس، اگر خط MACD از زیر خط سیگنال عبور کند، ممکن است نشان دهنده سیگنال فروش باشد.

 MACD اغلب در ترکیب با RSI و همراه یک دیگر استفاده می‌شوند، زیرا هر دو حرکت را اندازه گیری می‌کنند، اما با عوامل مختلف فرض بر این است که آن‌ها با همدیگر ممکن است چشم انداز تکنیکال کامل‌تری را در بازار به ما ارائه دهند.

می‌خواهید بیشتر بدانید؟ مقاله ما را در مورد MACD بررسی کنید.

Stochastic RSI (StochRSI)

 (StochRSI) RSI تصادفی

Stochastic RSI  یا شاخص RSI تصادفی در تحلیل تکنیکال یک نوسانگر حرکتی است که برای تعیین اینکه یک دارایی بیش از حد خرید شده یا بیش از حد به فروش رفته است استفاده می‌شود. همانطور که از نام آن پیداست، این شاخص یک مشتق از RSI اصلی است، زیرا به جای داده‌های قیمت، از مقادیر RSI موجود تولید می‌شود. با استفاده از فرمولی به نام فرمول نوسانگر تصادفی برای مقادیر معمولی RSI ایجاد می‌شود. به طور معمول، مقادیر RSI تصادفی بین 0 و 1 (یا 0 تا 100) متغیر است.

به دلیل سرعت و حساسیت بیشتر، StochRSI می‌تواند سیگنال‌های معاملاتی زیادی تولید کند که تفسیر آن‌ها اکثر اوقات دشوار است. به طور کلی، زمانی که در نزدیکی حد بالایی یا پایینی محدوده آن باشد، مفیدترین است.

اگر مقدار StochRSI بالاتر از 0.8 معمولاً بیش از حد خرید در نظر گرفته می‌شود، در حالی که مقدار زیر 0.2 ممکن است بیش از حد در نظر گرفته شود. مقدار 0 به این معنی است که RSI  در کمترین مقدار خود در دوره اندازه گیری شده است (تنظیم پیش فرض معمولاً 14 است). برعکس، مقدار 1 نشان می‌دهد که RSI در بالاترین مقدار خود در دوره اندازه گیری شده است.

به طور مشابه با نحوه استفاده از  RSI، ارزش StochRSI بیش از حد خرید یا فروش بیش از حد به این معنی نیست که قیمت مطمئناً معکوس خواهد شد. در مورد  StochRSI، به سادگی نشان می‌دهد که مقادیر RSI (که مقادیر StochRSI از آن مشتق شده‌اند) نزدیک به حداکثر قرائت‌های اخیر خود هستند. همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که StochRSI نسبت به شاخص RSI حساس‌تر است، بنابراین تمایل دارد سیگنال‌های نادرست یا گمراه کننده بیشتری تولید کند.

می‌توانید مقاله ما را در مورد RSI Stochastic بررسی کنید.

Bollinger Bands (BB)

باندهای بولینگر (BB)   

باندهای بولینگر در تحلیل تکنیکال نوسانات بازار و همچنین شرایط خرید و فروش بیش از حد را اندازه گیری می‌کنند. آن‌ها از سه خط تشکیل شده اند: یک SMA (باند میانی) و یک باند بالا و پایین. تنظیمات در این‌ها ممکن است متفاوت باشد، اما معمولاً باندهای بالا و پایین، دو انحراف استاندارد هستند که از باند میانی فاصله دارند. با افزایش و کاهش نوسانات، فاصله بین باندها نیز با پیروی از نوسانات افزایش و کاهش می‌یابد.

به طور کلی، هرچه قیمت به باند بالایی نزدیک‌تر باشد، دارایی نمودار شده ممکن است به شرایط خرید بیش از حد نزدیک‌تر باشد. برعکس، هرچه قیمت به باند پایین‌تر نزدیک‌تر باشد، ممکن است به شرایط فروش بیش از حد نزدیک‌تر باشد. در بیشتر موارد، قیمت در محدوده باندها باقی می‌ماند، اما در موارد نادر، ممکن است بالاتر یا پایین تر از آن‌ها بشکند. اگرچه این رویداد ممکن است به خودی خود یک سیگنال تجاری نباشد، اما می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از شرایط شدید بازار عمل کند.

یکی دیگر از مفاهیم مهم باندهای بولینگر فشار نامیده می‌شود. این به دوره‌ای از نوسانات کم اشاره دارد که در آن همه باندها بسیار به یکدیگر نزدیک می‌شوند. از این ممکن است به عنوان نشانه‌ای از نوسانات احتمالی در آینده استفاده شود. برعکس، اگر باندها بسیار دور از یکدیگر قرار داشته باشند، ممکن است نشان دهنده دوره‌ای از کاهش نوسانات در آینده باشد.

پیشنهاد می‌کنم برای اطلاعات بیشتر مقاله ما در مورد باندهای بولینگر را بررسی کنید.

سخن پایانی

اگرچه شاخص‌ها در تحلیل تکنیکال نشان دهنده داده‌ها هستند، اما مهم است که در نظر بگیریم که تفسیر آن داده‌ها بسیار ذهنی و مربوط به شخص است. به این ترتیب، همیشه مفید است که کمی به عقب برگردید و در نظر بگیرید که آیا نظرات شخصی بر تصمیم‌گیری شما تأثیر گذار هستند یا خیر. چیزی که ممکن است سیگنال خرید یا فروش مستقیم برای یک معامله‌گر باشد، ممکن است برای دیگری نویز بازار باشد.

مانند بسیاری از تکنیک‌های تحلیل بازار، شاخص‌ها زمانی که در ترکیب با یکدیگر یا با روش‌های دیگر مانند تحلیل بنیادی (FA) استفاده و ادغام می‌شوند، در بهترین حالت خود قرار دارند.

تنها و بهترین راه برای یادگیری تحلیل تکنیکال (TA) از طریق تمرین زیاد و مداوم است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا