توضیح میانگین وزنی حجمی (VWAP) در تحلیل ارزهای دیجیتال

شاخص‌های فنی بخش بسیار مهمی از تجزیه و تحلیل بازارهای مالی هستند. هدف برخی از این شاخص‌ها نشان دادن و به تصویر کشیدن حرکت است. مانند شاخص قدرت نسبی (RSI) ، StochRSI  یا MACD است. سایر موارد ممکن است برای یافتن نقاط مورد علاقه بالقوه در نمودار مورد استفاده قرار گیرند، مانند ابزار  Fibonacci Retracement، سهمی SAR  یا باندهای بولینگر   

اما سوال این است که اساسی‌ترین شاخص موجود چیست؟ مسلماً حجم آن است. حجم می‌تواند به عنوان ابزاری برای تأیید روند، شناسایی نقاط احتمالی برگشت و بسیاری از استراتژی‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه کار VWAP یا شاخص میانگین وزن حجمی به این صورت است که قدرت حجم را با عملکرد قیمت ترکیب می‌کند تا یک نشانگر عملی ایجاد کند که استفاده از آن بسیار آسان است. معامله گران ممکن است از VWAP به عنوان ابزاری برای تأیید روند یا به عنوان ابزاری برای شناسایی نقاط ورود و خروج استفاده کنند.

در ادامه مطلب به بررسی نحوه کار VWAP (شاخص میانگین وزن حجمی) می‌پردازیم و می‌بینیم که چطور معامله گران از آن در استراتژی‌های خود استفاده می‌کنند.

VWAP چیست؟

VWAP کوتاه شده عبارت میانگین قیمت حجمی یا volume-weighted average price است. همانطور که از نام آن پیداست، میانگین قیمت دارایی برای یک دوره معین وزن دار بر حسب حجم است.

چیزی که VWAP را تبدیل به یک شاخص بسیار قدرتمند می‌کند چگونگی گنجاندن حجم در محاسبه میانگین قیمت است. برخی از معامله‌گران فکر می‌کنند که حجم، مهم‌ترین معیار موجود است (خارج از خود اقدام قیمت). چیزی که باعث تمایز و برتری VWAP نسبت به سایر ابزارها می‌شود و آن را به ابزاری مفید برای تحلیلگران و معامله گران تبدیل می‌کند این است که چگونه این دو معیار مهم را در یک شاخص می‌تواند ترکیب می‌کند.

  VWAP می‌تواند نشانه‌ای از روند غالب بازار و همچنین حوزه‌های مهم نقدینگی باشد.

نحوه محاسبه VWAP یا شاخص میانگین وزنی حجمی به چه صورت است؟

در اکثر رابط های معاملاتی، شما فقط اجازه انتخاب نشانگر را دارید و محاسبات برای شما انجام می‌شود. صرف نظر از این، دانستن فرمول پشت آن نیز می‌تواند مفید و کمک کننده باشد تا بتوانید به طور موثرتری از آن استفاده کنید. بنابراین، VWAP  چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه VWAP، ابتدا باید ارزش معامله شده را برای هر تراکنش جمع کنیم (قیمت ضرب در حجم)، سپس آن را بر حجم کل تقسیم کنیم.

VWAP = ∑ (Typical Price * Volume ) / ∑ Volume

جایی که

قیمت معمولی = (بالا + پایین + بسته) / 3

بیایید خط 5 دقیقه‌ای VWAP را برای یک دارایی محاسبه کنیم. این چیزی است که ما باید انجام دهیم:

  1. ابتدا باید قیمت معمولی شمعدان 5 دقیقه ای اول را محاسبه کنیم. High, Low, Close را اضافه می‌کنیم و آن عدد را بر 3 تقسیم می‌کنیم.
  2. قیمت معمولی را در حجم آن دوره ضرب می‌کنیم (در این مورد 5 دقیقه). بیایید این مقدار را n1 بنامیم، زیرا مربوط به اولین دوره اندازه گیری شده است.
  3. ما n1 را بر حجم کل معاملات تا آن دوره تقسیم می‌کنیم. این مقدار VWAP را برای 5 دقیقه اول معامله به ما می‌دهد.
  4. برای محاسبه مقادیر متوالی VWAP، باید n مقدار جدید n2)  ، n3،n4 … ) را از هر دوره به مقادیر قبلی اضافه کنیم. سپس، باید آن را بر حجم کل تا آن نقطه تقسیم کنیم.

اکنون می‌دانیم که چرا VWAP یا شاخص میانگین وزن حجمی یک نشانگر تجمعی نامیده می‌شود، زیرا مقادیر به طور متوالی افزایش می‌یابند و با هم جمع می‌شوند.

معامله گران چه چیزی از VWAP می‌فهمند؟

برای افرادی که علاقه مند به سرمایه گذاری منفعل‌تر و بلند مدت هستند، VWAP یا میانگین وزنی حجمی ممکن است به عنوان معیاری تنها برای چشم انداز فعلی بازار استفاده شود. یک استراتژی ساده ممکن است فقط خرید دارایی هایی باشد که زیر خط VWAP آن‌ها قرار دارند، این نشان دهنده این است که آن‌ها ذاتا ارزش کمی دارند.

با در نظر داشتن این مورد در ذهن، برخی از معامله گران ممکن است از قیمت عبور از خط VWAP به عنوان سیگنالی برای ورود به معامله استفاده کنند. اگر قیمت نقض شود و از خط VWAP بالاتر رود، معامله گران ممکن است در موقعیت خرید قرار بگیرند. برعکس، اگر قیمت شکسته شود و به زیر خط VWAP برود، ممکن است که معامله گران در موقعیت فروش قرار بگیرند.

از این نظر، VWAP یا میانگین وزنی حجمی ممکن است کاربردی مشابه میانگین متحرک داشته باشد. زمانی که قیمت بالاتر از خط VWAP باشد، بازار ممکن است صعودی تفسیر شود. در عین حال، اگر قیمت زیر خط VWAP باشد، بازار ممکن است نزولی در نظر گرفته شود. این البته به شدت به زمینه الگوی تکنیکال بستگی دارد و باید با احتیاط انجام و تفسیر شود.

از  VWAP یا میانگین وزنی حجمی همچنین برای شناسایی حوزه‌های نقدینگی استفاده شود. این کار می‌تواند به ویژه برای معامله گرانی که به دنبال تکمیل سفارشات بزرگ هستند مفید باشد. این اندیکاتور به آن‌ها کمک می‌کند تا نقاط ورود و خروج ایده آل را برای معاملات بزرگ تعیین کنند، که ممکن است تأثیر آن‌ها در بازار را کاهش دهد.

میانگین وزنی حجمی همچنین می‌تواند برای اندازه گیری کارایی اجرای تجارت استفاده شود. از این نظر، سفارش‌های خریدی که زیر VWAP اجرا می‌شوند، ممکن است نسخه ها و یا خریدهای خوبی در نظر گرفته شوند، زیرا کمتر از میانگین قیمت دارایی وزن‌دار حجمی هستند. برعکس، سفارش‌های خریدی که بالاتر از VWAP اجرا می‌شوند، ممکن است نسخه ها و یا خریدهای بدی در نظر گرفته شوند، چرا که بالاتر از میانگین قیمت دارایی وزن‌ دهی شده برحسب حجم اجرا می‌شوند.

این واقعیت که برخی از معامله گران بزرگ تمایل دارند که در زیر خط VWAP خرید کنند و بالاتر از آن می‌فروشند، ممکن است مزیت دیگری برای بازار داشته باشد. این اقدامات در هر دو مورد، می‌تواند قیمت را به میانگین نزدیکتر کند. این کار تضمین می‌کند که معامله گران بزرگ با اقدامات خود قیمت‌ها را از حد متوسط بالاتر نمی‌برند. به خاطر داشته باشید که نهنگ‌ها یا همان خریداران بزرگ برخی از بزرگ‌ترین حجم‌های بازار را معامله می‌کنند و در غیر این صورت می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر بازار داشته باشند.

محدودیت‌های VWAP یا میانگین وزنی حجمی

 میانگین وزنی حجمی بیشتر به عنوان یک نشانگر یک روزه کاربرد دارد و مفید است. تلاش برای ایجاد یک VWAP یا میانگین وزنی حجمی چند روزه می‌تواند به این معنی باشد که میانگین تحریف شده است و احتمال خطا را بالا می‌برد. به این ترتیب، VWAP برای تجزیه و تحلیل درون روز، یعنی تحلیلی که یک روز معاملاتی یا کمتر را در نظر می‌گیرد، بهترین کاربرد و عملکرد را دارد.

مانند سایر میانگین‌های متحرک، VWAP  یک شاخص عقبگرد است، چرا که بر اساس داده‌های قیمت‌های گذشته کار می‌کند. مشابه میانگین متحرک، هرچه تعداد داده‌ها بیشتر باشد، تاخیر نیز بیشتر می‌شود. به این ترتیب، یک VWAP 20 دقیقه ای نسبت به VWAP 200 دقیقه‌ای سریعتر به تغییرات قیمت فعلی واکنش نشان می‌دهد.

مهم است که به خاطر داشته باشید که از آنجایی که VWAP بر اساس داده‌های قیمت‌های گذشته است، هیچ کاربردی برای پیش بینی ندارد.

با این که VWAP یا میانگین وزنی حجمی یک شاخص قدرتمند است که توسط بسیاری از معامله گران استفاده می‌شود و جای خودش را در بین معامله گران پیدا کرده است، اما نباید به تنهایی تفسیر شود. به عنوان مثال، ما به عنوان مثال گفتیم که وقتی قیمت زیر خط VWAP باشد، ممکن است دارایی کمتر از میزان واقعی ارزش‌گذاری شده در نظر گرفته شود. با این حال، در یک روند صعودی قوی، قیمت ممکن است برای مدت زمان قابل توجهی کمتر از VWAP نباشد.

به این ترتیب، معامله گرانی که منتظر این سیگنال خاص هستند ممکن است در حاشیه باقی بمانند و یک فرصت بالقوه را از دست بدهند. با این گفته، از دست دادن یک تجارت ممکن است پایان دنیا نباشد. اگر استراتژی ورود یک معامله گر حکم می‌کند که یک رویداد خاص اتفاق بیفتد، و آن رویداد رخ ندهد، آن‌ها نباید وارد معامله شوند. با این حال، اگر استراتژی آن‌ها به خوبی چیده شده باشد و به طور مداوم به آن پایبند باشند، باید در بلند مدت خوب عمل کنند و بازدهی خوبی داشته باشند. صرف نظر از رویکرد، درک و مدیریت خطرات بسیار مهم است.

سخن پایانی

 VWAP یا میانگین وزنی حجمی شاخصی است که به معامله گران کمک می‌کند تا بدانند که میانگین قیمت یک دارایی برای یک دوره معین نسبت به حجم چقدر است.

برخی از معامله گران ممکن است از VWAP برای ورود یا خروج از موقعیت‌ها بر اساس تلاقی آن با قیمت استفاده کنند. این می‎تواند به ویژه در کمک به شناسایی نقاط ورود و خروج بالقوه برای معاملات بزرگ مفید باشد.

 VWAP یا میانگین وزنی حجمی یک شاخص عقبگرد است، به این معنی که هیچ کاربردی برای پیش بینی قیمت ندارد. برخی از معامله گران استدلال می‌کنند که وقتی از این شاخص برای تجزیه و تحلیل روزانه استفاده می‌شود بهترین حالت است. مانند هر ابزار دیگر تجزیه و تحلیل بازار، VWAP  نباید به صورت مجزا تفسیر شود و زمانی که با تکنیک‌های دیگر ترکیب شود بهترین عملکرد را دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا