دلار تتر چیست؟ و چه فرقی با دلار عادی دارد؟

دلار تتر یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال است که احتمالا نامش را شنیده‌اید. شاید به اشتباه آن را با اتریوم اشتباه گرفته باشید! اما تتر دقیقا چیست؟ چرا به آن استیبل کوین یا USDT می‌گویند؟ این ارز دیجیتال چه تفاوتی با سایر کوین‌ها دارد؟

در این مقاله قصد داریم تمام جزئیات دلار تتر را بررسی کنیم، از حواشی و اخبار مربوط به آن بگوییم و تفاوت آن با دلار عادی را مورد بررسی قرار دهیم و به پیش‌بینی آینده این استیبل کوین محبوب بپردازیم. پس همراه ما باشید.

دلار تتر چیست؟

دلار تتر (Tether) یک ارز دیجیتال و استیبل کوین محسوب می‌شود. استیبل کوین به معنای کوین با ارزش ثابت است. تتر با یک دلار آمریکا پشتوانه داده شده و هر واحد آن معادل یک دلار است.

دلار تتر چیست؟
دلار تتر چیست؟

اکثر استیبل کوین‌ها پشتوانه دلاری دارند اما برخی با طلا، سایر ارزهای دیجیتال یا کالاهای با ارزش دیگر پشتیبانی می‌شوند. تتر از طریق الگوریتم‌های ریاضی و توانایی‌های عملیاتی ارزهای دیجیتال، ارزش دلار را به طور ثابت نگه می‌دارد. بنابراین می‌توان آن را یک ارز دیجیتال با ثبات ارزش در نظر گرفت.

به طور ساده، تتر یک ارز دیجیتال است که ارزش هر واحد آن برابر با یک دلار آمریکا ثابت نگه داشته می‌شود.

گذشته ارز تتر

ارز دیجیتال تتر در سال 2014 با نام Realcoin راه‌اندازی شد و سپس به تتر تغییر نام پیدا کرد. در سال 2015 صرافی بیت‌فینکس این ارز را به پلتفرم معاملاتی خود اضافه نمود. امروزه تتر با نماد اختصاری USDT شناخته می‌شود و ارزش بازاری بیش از 80 میلیارد دلار دارد. بنابراین می‌توان گفت تتر یک استیبل کوین بسیار محبوب و پرارزش است که ارزش آن به طور ثابت با دلار آمریکا برابری می‌کند.

دلار تتر (USDT) محبوب‌ترین استیبل کوین در بازار ارزهای دیجیتال است و به یک ارز دیجیتال بسیار مهم تبدیل شده است.

ارزش دلار تتر و انواع آن

امروزه تتر با تأمین نقدینگی و کاهش ضرر سرمایه‌گذاران در برابر نوسانات بازار، نقش مهمی ایفا می‌کند. این ویژگی تتر به دلیل استیبل کوین بودن آن است. استیبل کوین‌ها مزایای زیادی در بازار ارزهای دیجیتال دارند. مهم‌ترین مزیت این است که سرمایه‌گذاران می‌توانند در شرایط نزولی بازار بدون تبدیل دارایی‌هایشان، از این کوین‌ها استفاده کرده و از ضرر جلوگیری کنند.

ارزش دلار تتر و انواع آن
ارزش دلار تتر و انواع آن

ارزش تتر معمولاً به یک ارز فیات یا دارایی باارزش دیگر متصل است. ابتدا اعلام شد که هر USDT به ارزش یک دلار آمریکا است و پشتوانه آن دلار می‌باشد. اما در سال 2019 این پشتوانه تغییر کرد و شامل وام به شرکت‌های وابسته نیز شد. 

طبق گزارش 2021 تتر، تنها 2.9٪ USDTها پشتوانه دلاری دارند و بیش از 65٪ آنها با سفته‌های بدون وثیقه پشتیبانی می‌شوند. اکنون 4 نوع تتر وجود دارد:

  • USDT با پشتوانه دلار آمریکا
  • EURT با پشتوانه یورو
  • CNHT با پشتوانه یوان چین
  • XAUT با پشتوانه طلا

مسئولیت دلار تتر بر عهده چه کسی است؟

تتر توسط شرکت Tether Limited مستقر در جزایر ویرجین بریتانیا منتشر می‌شود. این شرکت در هنگ‌کنگ ثبت شده و دفاتری در آمریکا دارد.

شرکت مادر تتر و صرافی بیت‌فینکس، شرکت آی‌فینکس (iFinex) است که بیت‌فینکس یکی از بزرگترین صرافی‌های دیجیتالی در دنیا محسوب می‌شود.

مسئولیت دلار تتر بر عهده چه کسی است؟
مسئولیت دلار تتر بر عهده چه کسی است؟

ژان ولدر مدیرعامل هر دو شرکت تتر و بیت‌فینکس است. بر اساس وایت پیپر تتر، بروک پیرس، ریو کالینز و کریگ سلارس به عنوان بنیان‌گذاران اصلی آن شناخته می‌شوند.

انواع شبکه‌های تتر

منظور از انواع شبکه‌های تتر این است که این استیبل کوین در حال حاضر روی چندین بلاکچین و شبکه مختلف ارزهای دیجیتال نظیر اتریوم، ترون، سولانا و غیره قابل معامله است.

در ابتدا تتر از طریق لایه OMNI روی بلاکچین بیت کوین عرضه شد اما اکنون کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. علی رغم وجود تتر در بلاکچین‌های متفاوت، ارزش هر واحد تتر یکسان بوده و معادل یک دلار آمریکا است. تنها تفاوت‌ها در سرعت انتقال و میزان کارمزد تراکنش است که بستگی به ویژگی هر بلاکچین دارد. همچنین تاکنون بیشترین استفاده از تتر در بلاکچین اتریوم بوده است.

علت تفاوت قیمت دلار تتر با دلار عادی در ایران

در ایران دو روش برای دسترسی به تتر وجود دارد:

  1. تتر داخلی که بین کاربران و صرافی‌های ایرانی رد و بدل می‌شود. برای مثال یک تریدر، ارز دیجیتال خود را به صرافی می‌فروشد و ریال دریافت می‌کند. همزمان اگر فرد دیگری قصد خرید بیت‌کوین داشته باشد، صرافی تتر خود را به بیت‌کوین تبدیل کرده و می‌فروشد.
    حال اگر تقاضا برای خرید تتر در ایران افزایش یابد، در حالی که عرضه ثابت است، این موجب کمبود تتر و افزایش قیمت آن خواهد شد.
    مثلاً هنگام اصلاح قیمت بیت‌کوین، تقاضا برای خرید آن افزایش می‌یابد اما عرضه کم است. بنابراین تتر به عنوان واسطه خرید بیت‌کوین کمیاب شده و گران‌تر می‌شود. در این حالت دیگر قیمت تتر به دلار کاغذی بستگی ندارد بلکه تحت تاثیر عرضه و تقاضای خودش قرار می‌گیرد.
  2. راه دوم تهیه تتر، خرید آن از خارج از کشور است. هنگامی که عرضه تتر در داخل ایران کاهش می‌یابد، صرافی‌ها به دنبال تأمین این ارز دیجیتال از خارج از مرزها هستند. برای این منظور، نیاز است تا از طریق دلار حواله اقدام کنند. ارزش دلار حواله همواره بالاتر از دلار در بازار داخلی است. به عنوان مثال، در حالی که نرخ دلار حواله ممکن است 52 هزار تومان باشد، قیمت دلار در داخل ایران 50 هزار تومان است.
    در نتیجه، وقتی موجودی تتر در داخل کشور کم شود و قیمت دلار حواله هم بالاتر از دلار داخلی باشد، اختلاف قیمت بین تتر و دلار ایجاد می‌شود.
    در این شرایط قیمت تتر دیگر ارتباطی با قیمت دلار ندارد و صرفاً بر اساس عرضه و تقاضا و مکانیزم بازار تعیین می‌شود، نه بر مبنای دستور بانک مرکزی.
    پس زمانی که تتر در داخل کمیاب شود، قیمت آن به صورت مستقل از دلار و بر اساس قانون عرضه و تقاضا رفتار می‌کند و ممکن است اختلاف قیمت پیدا کند.

افزایش قیمت دلار تتر در زمان نوسانات شدید ارزهای دیجیتال

دلار تتر (Tether) به عنوان یک استیبل کوین یا ارز دیجیتال با ثبات ارزش، روش مناسب و سریعی برای تبدیل رمزارزها به یک دارایی با ثبات محسوب می‌شود.

افزایش قیمت دلار تتر در زمان نوسانات شدید ارزهای دیجیتال
افزایش قیمت دلار تتر در زمان نوسانات شدید ارزهای دیجیتال

در شرایطی که نوسانات و تلاطم بازار رمزارزها افزایش پیدا کند، تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران و دارندگان رمزارزها به منظور حفظ ارزش سرمایه و دارایی‌های خود، اقدام به تبدیل رمزارزهایشان به تتر یا سایر انواع استیبل کوین‌ها می‌نمایند.

این افزایش تقاضا برای خرید و نگهداری دلار تتر، موجب افزایش قیمت جهانی تتر شده و باعث می‌شود متقاضیان بیش از یک دلار برای هر واحد تتر پرداخت نمایند.

کارمزد شبکه‌های مختلف و تاثیرات آن بر روی تفاوت قیمت دلار تتر و دلار عادی

کارمزدهای متفاوت شبکه‌های رمزارز مختلف که دلار تتر روی آن‌ها عرضه شده است، می‌تواند باعث ایجاد تفاوت قیمت بین دلار و تتر شود.

تتر به دلیل محبوبیت بالا، همان طور که پیش‌تر اشاره شد، روی شبکه‌هایی مانند اتریوم، ترون و سولانا قابل معامله است. این شبکه‌ها کارمزدهای متفاوتی برای انتقال تتر دریافت می‌کنند.

به عنوان مثال انتقال 10 تتر روی اتریوم ممکن است 2 دلار کارمزد داشته باشد، در حالی که روی ترون و سولانا کارمزد ناچیز است.

پس اگر در زمان شلوغی شبکه اتریوم، 10 تتر خریداری شود، ممکن است قیمت پرداختی به 12 دلار برسد. در نتیجه کارمزد شبکه باعث می‌شود تتر گران‌تر از دلار تمام شود.

نقش عرضه و تقاضا در اختلاف قیمت دلار تتر و دلار عادی در ایران

عرضه و تقاضا به عنوان یکی از مهمترین عوامل اقتصادی، نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت دارایی‌ها از جمله استیبل کوین‌ها مانند دلار تتر دارد، هرچند که ارزش ذاتی تتر همواره معادل یک دلار آمریکاست.

نقش عرضه و تقاضا در اختلاف قیمت دلار تتر و دلار عادی در ایران
نقش عرضه و تقاضا در اختلاف قیمت دلار تتر و دلار عادی در ایران

هرگاه تقاضا برای خرید تتر افزایش یابد، شاهد افزایش تدریجی قیمت آن خواهیم بود. به عنوان مثال، داده‌ها نشان می‌دهد که به دلیل تقاضای زیاد، قیمت هر واحد تتر تا 1.22 دلار هم افزایش یافته است. از سوی دیگر هرگاه عرضه تتر زیاد شود، کاهش اندک قیمت را شاهد خواهیم بود.

بنابراین می‌توان گفت که در بازار کریپتو، عرضه و تقاضا موجب نوسانات اندک قیمت تتر حول یک دلار می‌شود، هرچند که ارزش ذاتی آن ثابت است.

کارمزد صرافی‌های مختلف و تاثیرات آن بر روی قیمت دلار تتر و دلار عادی

کارمزدهای دریافتی توسط صرافی‌های ارز دیجیتال برای انجام تراکنش‌ها، عامل مهم دیگری است که می‌تواند باعث ایجاد تفاوت قیمت بین دلار عادی و دلار تتر شود.

صرافی‌های غیرمتمرکز که کمترین سرویس‌ها را ارائه می‌دهند، معمولاً کارمزدهای پایین‌تری دریافت می‌کنند. اما صرافی‌های متمرکز با امکانات بهتر و در برخی موارد پشتیبانی بیمه‌ای، کارمزد بالاتری دریافت خواهند کرد.

بنابراین هنگامی که کاربران تصمیم می‌گیرند تتر را از طریق صرافی‌ای با کارمزد بالاتر خریداری کنند، در واقع آن را با قیمتی بیشتر از یک دلار تهیه کرده‌اند. پس کارمزد صرافی‌ها تأثیر مستقیمی بر قیمت خرید تتر خواهد داشت.

تفاوت‌های دلار تتر و دلار عادی

تفاوت اصلی دلار تتر و دلار عادی در این است که دلار یک ارز فیات متمرکز است در حالی که تتر یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین و غیرمتمرکز است.

تفاوت های دلار تتر و دلار عادی
تفاوت های دلار تتر و دلار عادی

ارزهای دیجیتال به دلیل کارمزد پایین، عدم مداخله شخص ثالث و غیرمتمرکز بودن، روزبه‌روز در زندگی مردم جایگاه بیشتری پیدا می‌کنند. در مقابل، انتقال وجوه در نظام بانکی متمرکز، فرایندی پیچیده، زمان‌بر و پرهزینه است که ارزهای دیجیتال می‌توانند تا حدودی آن را حل کنند.

بنابراین ماهیت غیرمتمرکز بودن، تفاوت اصلی دلار تتر و سایر ارزهای دیجیتال با دلار است.

ثبات

تفاوت اصلی تتر و دلار در میزان مقبولیت و پشتوانه بانکی آنهاست. تتر یک توکن رمزارز است که توسط یک شرکت خصوصی منتشر می‌شود، در حالی که دلار توسط بانک مرکزی و دولت آمریکا پشتیبانی می‌شود.

اگرچه ارزش اسمی تتر و دلار یکسان است اما هیچ مدرکی برای اثبات پشتوانه تتر وجود ندارد و بانک‌ها نیز هیچ تضمینی در مورد آن نمی‌دهند. پس مهمترین تفاوت، فقدان پشتوانه رسمی بانکی و دولتی برای تتر در مقابل دلار است که یک ارز فیات مورد تایید بانک مرکزی می‌باشد.

یکی از دغدغه‌های اصلی در مورد سرمایه‌گذاری روی تتر، عدم حمایت نهادها و بانک‌های معتبر از آن است. برخلاف دلار که توسط دولت آمریکا و فدرال رزرو پشتوانی می‌شود، تتر تنها توسط یک شرکت خصوصی انتشار یافته و هیچ بانک معتبری آن را تضمین نمی‌کند.

هرچند که تاکنون ارزش تتر تقریباً در حدود یک دلار باقی‌مانده، اما فقدان پشتوانه رسمی، همیشه ریسک بالقوه‌ای برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.

انعطاف پذیری در معاملات

تتر و دلار هر دو گزینه‌های معتبری برای تریدرها و سرمایه‌گذاران هستند، اما تفاوت‌هایی بین این دو ارز وجود دارد.

انعطاف پذیری در معاملات
انعطاف پذیری در معاملات

تتر یک ارز دیجیتال نسبتاً جدید است که ارزش آن معمولاً بین یک تا 10.5 دلار نوسان داشته و ویژگی‌هایی مانند هوشمند بودن و امنیت بالا را داراست. اما دلار یک ارز سنتی و آشناتر برای تریدرها بوده و تسلط بیشتری بر بازارهای مالی جهانی دارد. در بازار فارکس و نزد بانک‌ها، میلیون‌ها دلار به صورت روزانه مبادله می‌شود. بنابراین اگرچه تتر یک گزینه معتبر است، اما دلار همچنان جایگاه ویژه‌ای در میان تریدرها و سرمایه‌گذاران دارد.

حساب بانکی

تفاوت مهمی که بین دلار و تتر وجود دارد، نحوه نگهداری و تنظیم آنهاست. دلار به طور مستقیم در حساب‌های بانکی نگهداری می‌شود که تحت نظارت و مقررات سیستم بانکی است. اما تتر تنها توسط برخی صرافی‌ها پذیرفته می‌شود و پول به حساب بانکی صرافی واریز نمی‌گردد.

بنابراین دلار همواره یک سیستم بانکی مشخص و تنظیم‌شده داشته است، در حالی که تتر بدون هیچ مقررات مالی‌ای فعالیت می‌کند.

خرید دلار تتر یا دلار عادی؟ کدامشان؟

دلار تتر یکی از بهترین گزینه‌ها برای معاملات آنلاین سریع با دلار عادی است. امروزه بسیاری از فروشندگان و ارائه‌دهندگان خدمات از پرداخت با تتر پشتیبانی می‌کنند و فقط نیاز به یک کیف پول دیجیتال دارید. بنابراین کاربرانی مثل ایران که دسترسی مستقیم به خدمات بانکی ندارند، می‌توانند با نسخه دیجیتال دلار معامله کنند.

اما اگر فقط می‌خواهید سرمایه خود را به دلار تبدیل کنید، دلار کاغذی انتخاب بهتری است. زیرا دارایی امن‌تری است و تقاضای بیشتری دارد. البته این به معنای نقدشوندگی پایین‌تر تتر نیست، چرا که در بسیاری از کشورها نقدشوندگی تتر مشابه دلار است. اما تفاوت قیمت و ریسک بالاتر، در تصمیم کاربران موثر است.

تبدیل دلار تتر به دلار کاغذی

در ایران تبدیل تتر به دلار کاغذی به طور مستقیم تقریباً غیرممکن است، مگر اینکه شخص یا صرافی‌ای حاضر باشد دلارهای کاغذی خود را با تترهای شما معاوضه کند.

تبدیل دلار تتر به دلار کاغذی
تبدیل دلار تتر به دلار کاغذی

راه غیرمستقیم این است که ابتدا تتر را به تومان تبدیل کرده و سپس تومان‌ها را به دلار تبدیل نمود. برخی صرافی‌های فیات در ایران احتمالاً حاضرند در ازای دریافت تتر، دلار کاغذی بدهند.

تبدیل تتر به دلار از طریق سایت شرکت صادر کننده تتر هم امکان‌پذیر است اما نه برای افراد ساکن کشورهای تحریم‌شده. پس در مجموع تبدیل مستقیم تتر به دلار در ایران تقریباً غیرممکن است.

پیش‌بینی آینده تتر

آینده تتر با توجه به شرایط فعلی بازار ارزهای دیجیتال، چندان مشخص نیست و پیش‌بینی آن دشوار است.

از یک سو، تتر همچنان یکی از محبوب‌ترین و پرتراکنش‌ترین استیبل‌کوین‌ها با حجم روزانه‌ای معادل میلیاردها دلار است. اما از سوی دیگر، روند ورود بانک‌های مرکزی بزرگ به حوزه ارزهای دیجیتال و تمایل آن‌ها به راه‌اندازی ارزهای دیجیتال دولتی، می‌تواند آینده‌ای پر رقابت را برای تتر رقم بزند.

پیش‌بینی آینده تتر
پیش‌بینی آینده تتر

بنابراین با توجه به شرایط موجود، پیش‌بینی آینده تتر مبهم بوده و بستگی به تحولات آتی بازار دارد.

جمع بندی

صرافی‌های ارز دیجیتال دارای ساختار OTC، سود خود را از طریق اختلاف قیمت خرید و فروش تتر به دست می‌آورند، نه از افزایش قیمت آن.

هنگامی که قیمت تتر در بازار افزایش می‌یابد، صرافی‌ها نیز مجبورند آن را با قیمت بالاتری خریداری کنند. بنابراین افزایش قیمت، منجر به کسب سود بیشتر برای صرافی‌ها نمی‌شود و سود آن‌ها ثابت باقی می‌ماند. سرمایه صرافی‌ها نیز به طور مداوم در گردش است و تتر را احتکار نمی‌کنند. به همین دلیل، تفاوت قیمت تتر و دلار به دلیل عواملی همچون عرضه و تقاضا و کارمزدهای شبکه ایجاد می‌شود، نه سوددهی بیشتر صرافی‌ها.

سوالات متداول

تتر چیست؟

تتر (Tether) یک ارز دیجیتال باثبات یا استیبل کوین است. قیمت خرید دلار تتر برابر با یک دلار آمریکا است.

چرا قیمت تتر همیشه ثابت است؟

چون استیبل کوین تتر پشتوانه دلاری داشته و ارزش آن برخلاف رمزارزهایی مثل بیت کوین و اتر که با عرضه و تقاضا بالا و پایین می‌رود، به ارزش دارایی پشتوانه آن وابسته است و به‌صورت مستقل تغییر نمی‌کند.

چگونه تتر بخریم؟

USDT  را می‌توانید از صرافی‌های متمرکز خارجی و ایرانی و صرافی‌های غیرمتمرکز بخرید.

استخراج تتر چگونه است؟

شرکت Tether Limited موجودی تتر را به بازار عرضه می‌کند و USDT مانند بیت کوین قابل استخراج نیست.

4 دیدگاه دربارهٔ «دلار تتر چیست؟ و چه فرقی با دلار عادی دارد؟»

    1. سلام دوست عزیز
      ممنونیم که همراهمونی./
      سوالتون کاملا به شرایط مالی خودتون بستگی داره. پیش‌بینی افزایش قیمت واقعا سخته :))

      موفق باشید.

  1. سلام راجب حساب paypal سوال داشتم.چطوری می تونم یکی از این حساب ها داشته باشم؟ هزینه ی ساختشون زیاده؟!

    1. سلام دوست عزیز، به طور کلی، یکی از راه‌های ساخت اکانت PayPal، دنبال کردن روش زیر می‌باشد:
      1.وارد سایت پی پال شوید. آی‌پی خود را تغییر داده، وارد سایت paypal.com شده و بر روی گزینه Sign Up کلیک کنید.
      2.نوع حساب خود را انتخاب کنید.
      3.اطلاعات درخواست شده را وارد کنید.
      4.اطلاعات تکمیلی را وارد کنید.
      5.کارت بانکی خود را وارد کنید.
      6.ایمیل خود را وریفای کنید.
      7.شماره موبایل خود را وریفای کنید.

      با انجام این کارها، می‌توانید حساب خود را درست کنید.
      همچنین می‌توانید از اکانت‌های آماده ای که برخی شرکت‌ها آماده می‌کنند، استفاده کنید.

      موفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا